Modernizacja logistyki gospodarki cywilnej i wojskowej wymaga wdrażania nowych narzędzi elektronicznej gospodarki. Są nimi systemy automatycznej identyfikacji (ADC) i Elektronicznej Wymiany Danych (EDI) według standardów i rozwiązań GS1, których efektywność w znacznym stopniu zależy od jakości danych biznesowych, zarówno wprowadzanych do baz danych uczestników łańcucha dostaw oraz do ich systemów informatycznych. Jednym z podstawowych źródeł danych o jednostkach handlowych są tak zwane Karty wyrobu, wdrażane obecnie w Siłach Zbrojnych RP, które wzorowane są na kartach produktu, stosowanych powszechnie w gospodarce cywilnej. Identyfikacja i właściwy opis wszystkich zasobów i dostaw do wojska, według wypracowanych i nadal usprawnianych w tym zakresie rozwiązań, decyduje o jakości danych i wpływa na sprawność systemów ADC i EDI, usprawniających logistykę.
Identyfikacja i opis zasobów oraz dostaw do wojska, według globalnych, międzynarodowych i krajowych branżowych „kodów” z ich danymi logistycznymi, poprzez odpowiednio sformułowane dokumenty / formularze kart wyrobów, na rzecz wprowadzenia wysokiej jakości danych do baz danych i na rzecz fizycznego oznaczania kodami kreskowymi, jest wynikiem prowadzonych od kilku lat prac i badań. Artykuł prezentuje wypracowane rozwiązanie, które w wyniku konfrontacji z praktyką i ze identyfikowanymi problemami wymaga weryfikacji pierwotnego rozwiązania, na podstawie realizowanych przez ostatnie 4 lata prac, na rzecz usprawniania logistyki wojska i firm - jego dostawców.
Publikacja dotyczy m-biznesu w logistyce, technologiom mobilnym stosowanym w magazynowaniu oraz logistycznym zastosowaniom identyfikacji geograficznej.
W ostatnim czasie zauważyć można wzrost popularności transportu intermodalnego w Polsce. Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym wg przewiezionej masy w 2015 roku wyniósł 4,77%, w roku 2014 było to natomiast 4,20%. Do najważniejszych czynników wpływających na wzrost tego wskaźnika, wymienić można większą dostępność do coraz nowocześniejszej sieci terminali kontenerowych. Jako drugi element przedstawić należy coraz większą świadomość managerów przedsiębiorstw odnośnie korzyści płynących z transportu intermodalnego. Po trzecie, zaobserwować można swoistą „modę” na transport intermodalny. Niejednokrotnie w przedsiębiorstwach, transport intermodalny wykorzystywany jest jako element w działaniach PR, w celu zaprezentowania firmy jako odpowiedzialnej społecznie. Należy jednak zwrócić uwagę, że 4,77% udziału przewozów intermodalnych w rynku kolejowym, nie jest satysfakcjonującym wynikiem. Wpływ na niski wskaźnik ma nie zawsze konkurencyjna cena, wynikająca ze zbyt dużej liczby pośredników w usłudze intermodalnej. Dużym problemem jest również mały dostęp do wagonów platform kontenerowych, a także długi czas przewozu kontenerów drogą kolejową w porównaniu do transportu drogowego.
Artykuł dotyczy oznakowania regałów wysokiego składowania.
Głównym celem artykułu jest podkreślenie znaczenia targów w marketingowej działalności przedsiębiorstw transportowych i logistycznych. Każdego roku w Europie organizowanych jest kilkadziesiąt imprez związanych z transportem i logistyką. Przeprowadzone badania potwierdzają ich popularność na rynku usług TSL. Obecnie targi stały się miejscem prezentacji innowacji logistycznych oraz istotną determinantą kształtującą przyszłe zachowania podmiotów rynkowych.
Gospodarka światowa ciągle się rozwija kreując nowe wyzwania. Dotyczy to szczególnie logistyki, której rola i znaczenie jak również zakres prowadzonych działań stale rośnie. Logistyki, która musi sprostać coraz bardziej ekstremalnym wymaganiom dotyczącym czasu, kosztów, elastyczności jak efektywności działań. Przedstawione w artykule zagadnienia są przedmiotem rozważań i badań jakie prowadzi Instytut logistyki i Magazynowania dotyczących zmian i kierunków rozwoju logistyki. Zaprezentowane w artykule rozważania stanowią kanwę do szerszej dyskusji na ten temat, szczególnie w kontekście zmian jakie czekają polską logistykę.
Artykuł zawiera teoretyczne podstawy propozycji modelowania dynamiki rozwoju współczesnych miast, przy pomocy odpowiednio skonstruowanego syntetycznego wskaźnika. Jego zastosowanie oprócz możliwości kwantyfikacji rozwoju systemów społeczno-gospodarczych miast, pozwala przede wszystkim na zidentyfikowanie nieliniowości tych procesów jako przejść fazowych - występujących przykładowo pod wpływem innowacji technologicznych i społecznych. Ujęcie ekonofizyczne pozwala niewątpliwie lepiej poznać naturę tych procesów oraz wyznacza nowe instrumentarium wspomagające zarządzanie obszarami zurbanizowanymi, w warunkach rosnącej konkurencyjności.
W artykule przedstawiono zagadnienie przepływu komunikatów w procesie transportu na lądowym terminalu kontenerowym. Przedstawiono charakterystykę i podział terminali lądowych, oraz wyodrębniono podmioty współpracujące z terminalem w procesie przewozu intermodalnej jednostki transportowej. Omówiono usługi zachodzące w procesie transportu, które dotyczą funkcjonowania terminala kontenerowego i na podstawie wybranych usług scharakteryzowano przepływy komunikatów pomiędzy interesariuszami, zarówno pod względem treści jak i formy przekazu komunikatu.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.