Artykuł dotyczy międzynarodowego projektu ECOTALE, europejskiego którego Polska jest jednym z partnerów, reprezentowanych przez Instytut Logistyki i Magazynowania oraz Urząd Miasta Poznania. Celem projektu jest wykorzystanie doświadczeń europejskich, dotyczących estymacji kosztów środowiskowych i społecznych przy planowaniu i wdrażaniu projektów internalizacji kosztów transportu.
Postępująca globalizacja, wolny handel, rozwój technologii informatycznych
i informacyjnych oraz szereg innych czynników sprawiają, że znaczenie logistyki postrzeganej obecnie przez pryzmat zarządzania łańcuchami dostaw wciąż rośnie. Charakter obecnego konkurencyjnego rynku zorientowanego na klienta i zaspakajanie jego potrzeb, przy maksymalnej redukcji kosztów, eliminacji zbędnych operacji je generujących, jak również zarządzanie wszechobecnym ryzykiem, wymusza na podmiotach gospodarczych konieczność prognozowania zmian, w celu odpowiedniego przygotowania się do nowych wyzwań. To sprawia, że istotnym jest identyfikacja potencjalnych czynników kształtujących w przyszłości funkcje logistyczne. Artykuł stanowi eksplorację tego tematu na podstawie badań przeprowadzonych wśród podmiotów działających na polskim rynku.
Zarządzanie łańcuchem dostaw w branży napojów jest zagadnieniem złożonym, ważna jest pełna kontrola nad procesami logistycznymi poprzez usprawnianie identyfikacji, dystrybucji czy terminowości dostaw. Jednym z rozwiązań pozwalającym na zoptymalizowanie procesów logistycznych w łańcuchu dostaw jest etykieta logistyczna GS1, za pośrednictwem której producenci, hurtownicy, dystrybutorzy, detaliści, przewoźnicy czy operatorzy logistyczni mogą przekazywać informacje w ustandaryzowany, a przez to jednoznacznie w skali świata zrozumiały sposób.
Przedsiębiorstwa z branży napojowej, widząc wzrost rynku, poszukują rozwiązań techniczno-organizacyjnych, pozwalających na usprawnienia wewnątrz swoich magazynów i w relacjach z kontrahentami. Standaryzacja zgodna z GS1 jest tu niezwykle pomocna, a w wielu przypadkach wręcz niezbędna. Wynika to także z przeprowadzonych badań. Wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza tych o ugruntowanej pozycji rynkowej są świadome korzyści płynących ze stosowania standardów GS1 i wprowadzają technologie informatyczne w obszarze magazynowania, przez co optymalizują swoje procesy.
BCT razem z Instytutem Logistyki i Magazynowania oraz partnerem technologicznym, firmą Qumak S. A., przystąpił do projektu współfinansowanego przez unijny fundusz Connecting Europę Facility, celem którego była odpowiednia przebudowa platformy, wzbogacenie jej o nowe moduły, a przede wszystkim - zintegrowanie z systemem operacyjnym terminalu oraz otwarciem na integracje z innymi użytkownikami i partnerami uczestniczącymi w łańcuchu dostaw intermodalnych. Oprócz nowatorskiego podejścia do organizacji przepływu informacji projekt e-Impact zakłada również wykorzystanie nowego, promowanego przez Unię standardu wymiany danych w transporcie e-Freight, który w przyszłości ma być wspólnym językiem zintegrowanych systemów transportowych w Europie.
Publikacja dotyczy projektu, wspieranego przez Komisję Europejską, FLAVIA (Freight and Logistics Advancement in Central/South-East Europe Validation of trade and transport processes, Implementation of im provement actions, Application of co-coordinated structures),który ma na celu optymalizację intermodalnej logistyki transportu towarowego pomiędzy Europą Środkową i Europą Południowo-Wschodnią oraz wzmocnienie roli przyjaznych dla środowiska środków transportu, jak transport kolejowy oraz śródlądowy. Pozwoli to ogra niczyć kongestię i polepszyć komunikację regionalną oraz międzynarodową.
Większość potoków towarowych w Europie koncentruje się wokół Europy Zachodniej oraz Włoch jako największych i najbogatszych rynków zbytu. Jednak akcesja do UE oraz rozwój krajów zlokalizowanych w południowo-wschodniej części kontynentu spowodowała pojawienie się nowych rynków i wyłonienie nowych potoków towarowych. Większość przewozów towarowych pomiędzy omawianymi rejonami jest realizowana przy wykorzystaniu transportu drogowego. Dodatkowo istnieje szereg barier ograniczających wykorzystanie alternatywnych dla przewozów drogowych gałęzi transportu, szczególnie drogowo-kolejowych. W odpowiedzi na tą sytuację rozpoczęto realizację projektu Flavia pozwalającego na umocnienie oraz skoordynowanie wymiany towarowej oraz procesów transportowych pomiędzy krajami Europy Centralnej, a Europy Południowo-Wschodniej.
Artykuł dotyczy projektu współfinansowanego przez Komisję Europejską (w ramach programu INTERREG IVC) - POLITE. Projekt skoncentrowany jest na działaniach technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT) w ramach transportu publicznego.
W 2017 roku Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski, którego członkami są firmy głównie z obszaru Kalisza, realizował projekt związany z Koncepcją innowacyjnego rozwiązania dla efektywnego zarządzania identyfikowalnością. Wykonawcą tego projektu był Instytut Logistyki i Magazynowania. W 2018 roku Klaster kontynuował działania w tym zakresie poprzez realizację kolejnego projektu, dofinansowanego w ramach Konkursu „WSPÓŁPRACA IOB - BIZNES - NAUKA. EDYCJA 2018”. Bezpośrednim celem tegorocznego projektu była walidacja wyników uzyskanych w poprzednim projekcie poprzez zastosowanie metody prototypowania rozwiązania obsługującego wybrane procesy. Symulacja procesów i ich prototypowanie umożliwiły przedsiębiorstwom sprawdzenie praktyczności rekomendowanych, innowacyjnych rozwiązań, których celem jest efektywne zarządzanie identyfikowalnością.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.