Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej koncentrują swój wysiłek na podstawowych obszarach działalności, pozyskując jednocześnie kompetencje z rynku w pozostałych. Wobec zachodzących zmian sektor MSP stał się stałym odbiorcą usług świadczonych przez usługo-dawców logistycznych. W artykule przedstawiono wyniki badań w toku których, autor starał się zidentyfikować charakter i zakres współpracy sektora MSP z usługodawcami logistycz-nymi oraz sposób kształtowania się procesów outsourcingu logistyki w tym sektorze.
Przedsiębiorstwa w nieustannie zmieniającej się gospodarce zmuszone są do poszukiwania recept na ograniczenie wciąż rosnących kosztów bieżącej działalności. Dla wielu podmiotów bardzo ważnym elementem jest redukcja kosztów logistyki, a w ramach nich przede wszystkim kosztów transportu. Autorzy artykułu prezentują projekt Kassetts oraz platformę do planowania procesów transportowych powstałej w ramach tego projektu, jako koncepcję prowadzącą do obniżenia kosztów transportu. Opisana została także funkcjonalność platformy oraz korzyści dla przedsiębiorstw wynikające z jej zastosowania.
Norma EN 15878:2010 obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN). W krajach tych CEN narzucił jej stosowanie najpóźniej od stycznia 2011 roku, co skutkowało wycofaniem ze wspomnianą powyżej datą wszystkich norm krajowych dotyczących terminologii i definicji związanej ze stalowymi statycznymi systemami składowania. W przypadku Polski była to norma PN/M-78321:1988 „Regały magazynowe wolno stojące. Wymagania i badania”, opracowana przez specjalistów z Instytutu Logistyki i Magazynowania.
Książka jest podręcznikiem uzupełniającym dla osób kształcących się w zawodzie technik logistyk według nowej podstawy programowej. Zawiera syntetyczną prezentację efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, a przede wszystkim zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy - (BHP) oraz podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej - (PDG). Intencją autorów było także przedstawienie efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie technik logistyk.
Struktura książki podporządkowana została logice funkcjonowania przedsiębiorstw, z uwzględnieniem roli logistyki jako funkcji wspierającej działalność operacyjną i strategiczną w przedsiębiorstwie. Dodatkowym atutem w ugruntowywaniu zdobytej wiedzy są testy sprawdzające, zamieszczone po każdym rozdziale.
Podręcznik przygotowuje do zdobywania umiejętności samodzielnej analizy funkcjonowania przedsiębiorstwa przy zastosowaniu odpowiednich metod, technik i narzędzi badań marketingowych i statystycznych, a znajomość podstaw ekonomii i zasad BHP pozwoli przyszłym logistykom na podjęcie racjonalnych działań w pracy zawodowej.
W książce poruszane są różne zagadnienia z zakresu ekonomii, prowadzenia działalności gospodarczej, a także zasad BHP. Przedstawione wątki teoretyczne przeplatają się z praktyczną wiedzą z obszaru logistyki.
Transport jest jednym z ważniejszych czynników determinujących rozwój gospodarczy kraju. Sprawnie funkcjonujący system transportowy aktywizuje gospodarkę narodową, natomiast poważne zaniedbania w tej dziedzinie istotnie ograniczają możliwości jej dalszego rozwoju. Celem pracy jest przedstawienie podstaw teoretycznych polityki transportowej, w tym istoty polityki rozwoju transportu oraz współczesnych problemów rozwoju transportu Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski, która jako członek UE musi dostosować transport do standardów europejskich.
Globalizacja i integracja to dwa spośród najważniejszych obecnie czynników determinujących rozwój gospodarek. Podstawą integracji rynków jest liberalizacja handlu i inwestycji, a więc usuwanie barier rynkowych ograniczających swobodę transferów, a także zabezpieczanie warunków swobodnej konkurencji na zintegrowanym obszarze. Konwencje międzynarodowe, stowarzyszenia lotnicze, integracja rynków, transatlantyckie trasy największych kontenerowców to przejawy globalizacji w transporcie. Artykuł omawia te zmiany szczegółowo.
Celem artykułu jest zaprezentowanie wspólnej inicjatywy polskich przedsiębiorców oraz jednostek naukowych z całego kraju w wyniku której powołana została Polska Logistyczna Platforma Technologiczna. Celem strategicznym Platformy jest wykorzystanie rodzimego potencjału intelektualnego i technologicznego branży logistycznej oraz optymalizacja wykorzystania środków krajowych i unijnych dla rozwoju gospodarczego kraju i przekształcania jego ekonomii w kierunku dynamicznej i konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Dzięki połączeniu prac badawczych realizowanych przez świat nauki z potrzebami i działaniami firm planowany jest wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań odpowiadających realnym potrzebom rynku.
Celem artykułu jest zaprezentowanie wspólnej inicjatywy polskich przedsiębiorców oraz jednostek naukowych z całego kraju w wyniku której powołana została Polska Logistyczna Platforma Technologiczna. Celem strategicznym Platformy jest wykorzystanie rodzimego potencjału intelektualnego i technologicznego branży logistycznej oraz optymalizacja wykorzystania środków krajowych i unijnych dla rozwoju gospodarczego kraju i przekształcania jego ekonomii w kierunku dynamicznej i konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Dzięki połączeniu prac badawczych realizowanych przez świat nauki z potrzebami i działaniami firm planowany jest wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań odpowiadających realnym potrzebom rynku.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.