W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasu realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy transportowe są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. Niemniej jednak bardzo ważnym aspektem analizy jest ocena wykorzystania zasobów transportowych w ujęciu łańcucha dostaw. W artykule przedstawiono problematykę analizy i oceny efektywności wykorzystania zasobów transportowych wg teorii BPMN.
Głównym celem opracowania jest próba oceny wybranych aspektów działalności marketingowej usługodawców logistycznych. W badaniu skoncentrowano się na określeniu: miejsca marketingu w strukturze organizacyjnej, sposobu organizacji służb marketingowych, stosunku respondentów do badań rynku oraz udziału nakładów ponoszonych na marketing w wydatkach ogółem. Podjęty problem badawczy zrealizowano na podstawie badań bezpośrednich, które przeprowadzono przy wykorzystaniu ankiety elektronicznej w trybie online. W badaniu uczestniczyło 107 podmiotów reprezentujących branżę TSL. Z badań wynika, że marketing nie odgrywa znaczącej roli w przedsiębiorstwach sektora TSL. Traktowany jest jako funkcja pomocnicza oraz narzędzie wsparcia sprzedaży. Świadczy to o słabej orientacji marketingowej usługodawców logistycznych. W branży obowiązuje model sprzedażowy bez wyraźnie zarysowanej koncepcji marketingowej. Jest to typowy sposób działania nie tylko małych, ale i średnich przedsiębiorstw transportowo-logistycznych. Duzi usługodawcy logistyczni częściej posiadają wyodrębnione komórki marketingu. Przeważnie działania marketingowe zorganizowane są w oparciu o najprostsze kryterium funkcji. Za podstawową barierę rozwoju marketingu można uznać niski poziom wydatków na działalność marketingową. Należy jednak podkreślić, że firmy uczestniczące w badaniu zainteresowane są poprawą swojej pozycji rynkowej, m.in. poprzez zwiększenie nakładów na marketing.
Głównym celem opracowania jest próba oceny wybranych aspektów działalności marketingowej usługodawców logistycznych. W badaniu skoncentrowano się na określeniu: miejsca marketingu w strukturze organizacyjnej, sposobu organizacji służb marketingowych, stosunku respondentów do badań rynku oraz udziału nakładów ponoszonych na marketing w wydatkach ogółem. Podjęty problem badawczy zrealizowano na podstawie badań bezpośrednich, które przeprowadzono przy wykorzystaniu ankiety elektronicznej w trybie online. W badaniu uczestniczyło 107 podmiotów reprezentujących branżę TSL.
Artykuł stanowi dyskusję na temat roli marketingu w działalności usługodawców logistycznych. Silna konkurencja i zmieniające się preferencje nabywcze powinny motywować menedżerów TSL do stosowania w praktyce podejścia marketingowego. Podstawę źródłową stanowią wyniki badań bezpośrednich, które przeprowadzono na celowo dobranej grupie 100 przedsiębiorstw branży TSL. W badanej próbie wyodrębniono trzy klasy operatorów: 2PL, 3PL oraz 4PL. W analizie statystycznej wykorzystano trzy testy nieparametryczne: Kruskala-Wallisa, Chi-kwadrat oraz V Kramera. Obecnie marketing nie pełni kluczowej roli w działalności operatorów logistycznych. Dominuje opinia o jego przeciętnym znaczeniu w przedsiębiorstwie. Podobnie badani oceniają swoją aktywność na tle działań konkurencji. Odnotowano jednak, że wraz ze wzrostem poziomu specjalizacji (2PL-4PL) rośnie świadomość znaczenia marketingu na rynku TSL. Operatorzy oferujący szerokie spektrum usług logistycznych lepiej oceniają także swoją pozycję konkurencyjną.
This article is a discussion on the role of marketing in the activity of logistics service providers. The strong competition and changing purchasing preferences should motivate the transport, forwarding and logistics sector managers to apply the marketing approach in practice. Methods: Results of direct research, conducted among a targeted group of 100 companies from the transport, forwarding and logistics sector, constitute the source basis. The sample group was divided into three categories of logistics providers: 2PL, 3PL and 4PL. The statistical analysis was based on three different non-parametric tests (Kruskal-Wallis, Chi-square and V Kramer). Results and conclusions: Currently, marketing does not play a key role in the activity of logistics services providers. The prevailing opinion is that importance of marketing in the company is average. The respondents have assessed in a similar way their activity compared to the activities of the competition. However, it was found that with the increase of the level of specialization (2PL-4PL), the awareness of impact of marketing on the logistics services sector also increased. The logistics services providers, who offer a wide range of logistics services, asses their competitive position in a better light.
Celem artykułu jest przedstawienie analizy mechanizmów wpierania innowacji w logistyce w Europie, w tym barier i wyzwań związanych z wdrażaniem innowacji w firmach. We wnioskach przedstawiono rekomendację usprawnień tego mechanizmu. Analiza opiera się głównie na wynikach badania firm przeprowadzonego w ramach projektu WiNN.
Podręcznik stanowi celowo dobrany zbiór tekstów źródłowych, uzupełniony o odpowiednie ćwiczenia leksykalne, jak również odniesione do tych ćwiczeń zadania. Materiał ćwiczeniowy ma służyć w przede wszystkim rozwijaniu przez uczniów średnich szkół zawodowych zdolności pisemnego i ustnego wyrażania treści logistycznych oraz zdobywaniu wymaganych w pracy zawodowej kompetencji językowych. Opanowanie materiału zawartego w książce pozwala na uzupełnienie ogólnej wiedzy językowej i odpowiedni wzrost poziomu posługiwania się językiem niemieckim, szczególnie pod względem adekwatnego stosowania fachowej terminologii logistycznej. Załączony materiał dokumentacyjny zawiera m. in. wzory wybranych dokumentów (w języku niemieckim) stosowanych w logistyce. Podręcznik został napisany z myślą o polskich i polskojęzycznych adeptach logistyki, kształcących się w zawodach technik logistyk i technik spedytor (autorzy uwzględnili treści podstawy programowej dla tych zawodów). Po książkę powinni sięgnąć także studenci uczelni logistycznych, słuchacze lektoratów języka niemieckiego, jak również wszyscy, którzy przygotowują się do pracy w branży logistycznej.
Wiele globalnych przedsiębiorstw produkujących zaawansowane technicznie produkty, dysponuje złożonymi łańcuchami dostaw. Przedsiębiorstwa te realizując projekty reorganizacji ww. łańcuchów osiągają często rezultaty prowadzonej rekonfiguracji daleko gorsze od planowanych. Przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać między innymi w: 1. Zróżnicowaniu pod względem wielkości łańcuchów dostaw. 2. Jego elastyczności i złożoności. 3. Nieprzewidywalności skutków zmian w złożonych łańcuchach dostaw. 4. Szybkości zmian w otoczeniu i w samym przedsiębiorstwie. Dlatego naturalną konsekwencją wydaje się sięgniecie po metodyki agile przy realizacji projektów rekonfiguracji łańcucha dostaw. W artykule, przedstawiono założenia metodyki ASPM, która została stworzona do planowania i realizacji projektów reorganizacji złożonych łańcuchów dostaw. Metodyka ta, jako metodyka agile, zakłada realizację projektu w wielu iteracjach oraz każdorazową analizę powstającego w wyniku reorganizacji systemu logistycznego łańcucha dostaw. Daje to podstawę do kolejnej reorganizacji. Takie podejście eliminuje opisane wcześniej problemy wynikające ze złożoności łańcucha dostaw i zmienności otoczenia, w którym on funkcjonuje.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.