Raport obejmujący okres dwóch lat - 2016 i 2017. Prezentuje dane dotyczące transportu drogowego. lotniczego, morskiego, kolejowego, wodnego śródlądowego, intermodalnego, rynku usług logistycznych i kurierskich, magazynowania, rynku powierzchni magazynowych, urządzeń magazynowych oraz edukacji logistycznej.
W artykule przedstawiono czym charakteryzuje się logistyka 4PL, jakie niesie ze sobą szanse, dlaczego jest atrakcyjna dla firm o globalnym zasięgu działalności czy też globalnym zasięgu pozyskiwania surowców, tym samym odpowiadając na postawione w tytule artykułu pytanie: Logistyka zintegrowana - moda czy konieczność? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależeć będzie od branży oraz zasięgu geograficznego działalności firmy. Istnieje wiele rodzajów firm logistycznych i nie każda może, czy też ma ambicje zostać operatorem 4PL. Zależeć to będzie od wielu czynników, m.in. rozwoju klientów, z którymi współpracujemy, podaży na usługi 4PL ze strony rynku, posiadanych kompetencji, eksperckiej znajomości rynku logistycznego oraz wpisania 4PL w strategię rozwoju firmy. Wydaje się jednak, że dla niektórych operatorów logistycznych działalność 4PL będzie nieunikniona, jeśli będą chcieli utrzymać swoich klientów czy specjalizować się w branżach szczególnie podatnych na 4PL.
Lokalizacja obiektów w czasie rzeczywistym to proces, w którym na podstawie sygnałów odbieranych z otoczenia można ustalić, gdzie w określonej przestrzeni znajduje się dany obiekt. Powszechnie znanym przykładem takiego systemu jest GPS. Niestety w zamkniętych pomieszczeniach jego przydatność jest bardzo ograniczona. Dlatego niezbędne jest uruchamianie systemów dodatkowych, działających w oparciu o różne rozwiązania techniczne i oferujące zróżnicowane funkcjonalności. Instytut Logistyki i Magazynowania, którego Laboratorium Technologii Identyfikacyjnych jest krajowym centrum kompetencyjnym w zakresie rozwiązań EPC/RFID, prowadzi prace badawcze również w obszarze systemów lokalizacji w czasie rzeczywistym.
Rozwój współczesnych gospodarek jest ściśle związany z efektywnie funkcjonującym rynkiem usług i skutecznym wykorzystaniem uwarunkowań związanych ze zwiększającym się poziomem konkurencji. Jego charakter kształtują rywalizujące podmioty gospodarcze, zmierzające do zapewnienia sobie maksymalnego dostępu do globalnych rynków i potencjalnego popytu. Ten dostęp zapewniają lotnicze przewozy cargo dostarczając dobra materialne do najdalszych zakątków świata. Przedsiębiorstwa oferujące transport ładunków drogą lotniczą udoskonalają atrakcyjność swojej palety usług budując najważniejszy walor konkurencji rynkowej jakim jest jakość obsługi klienta. Na skutek zmienności tego poziomu dochodzi nieraz do eliminacji najsłabszych firm z rynku, przyczyniając się do dynamicznego wzrostu poziomu techniczno-technologicznego środków transportu oraz infrastruktury naziemnej. Relacje jakościowe jakie są widoczne na rynku usług lotniczych cargo, odzwierciedlają istniejące zróżnicowanie poziomu atrakcyjności świadczonych usług, uwarunkowanych poziomem rozwoju infrastruktury poszczególnych lotnisk oferujących obsługę przesyłek, które ulegają w ostatnich latach systematycznej polaryzacji.
Składowanie, manipulowanie i przemieszczanie paletowych jednostek ładunkowych (PJŁ) jest najbardziej popularną z form fizycznego obrotu towarów w opakowaniach. Wszystkie te trzy czynności, dla których stworzono rozwiązanie logistyczne oparte na palecie, wymagają powiększenia wymiarów palety o tak zwany „luz manipulacyjny”.
Autor artykułu prezentuje rozwiązania technologiczne, które będą stosowane w przyszłości w obiektach magazynowych.
Obecnie rządy są największymi nabywcami na świecie. Dlatego, niezmiernie ważne jest, aby przedsiębiorstwa i inne podmioty gospodarcze, posiadały aktualną informację nt. nowych, ciekawych możliwości biznesowych, oferowanych w ramach przetargów organizowanych przez instytucje publiczne. Artykuł przedstawia rozwiązania techniczne projektu e-SENS, które zostały opracowane i wdrożone w obszarze e-zamówień publicznych. Opisane rozwiązania umożliwiają państwom europejskim oraz zainteresowanym podmiotom krajowym płynną komunikację poprzez elektroniczną platformę do e-ofertowania (e-Tendering platform). Proponowane standardy oraz narzędzia open source będą łatwo dostępne dla użytkowników komercyjnych bez konieczności podpisywania dodatkowej umowy czy licencji. Przedstawione scenariusze (wirtualne dossier firmy, e-katalogi oraz e-fakturowanie) umożliwią sprawne przejście na w pełni elektroniczną komunikację w ramach postępowania zamówień publicznych. Proces ten będzie łatwiejszy zarówno dla podmiotów gospodarczych (przedstawiciele biznesu i przemysłu) oraz instytucji zamawiających, jako że wszyscy uczestnicy rynku otrzymają specjalny pakiet wdrożeniowy. Istotnym jest, aby podkreślić, iż wiedza i doświadczenie projektu e-SENS w zakresie interoperacyjności mogą być łatwo wykorzystane przez różne podmioty rynkowe, a dotychczas opracowane rozwiązania techniczne projektu mogą przysłużyć się do rzeczywistych wdrożeń kreujących nowe możliwości biznesowe.
This paper aims to present and discuss the methodology for implementing the SULP (Sustainable Urban Logistics Plan) as part of the Sustainable Urban Mobility approach on a step by step basis, operative working details (including specific requirements) and crucial actions to be carried out for setting the urban logistics plan.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.