Monografia jest kompleksowym i nowatorskim rozwiązaniem istotnego problemu naukowego. Są różne rodzaje łańcuchów dostaw. Można też stosować różne metody i koncepcje konfigurowania łańcuchów dostaw. Korzystne jest zastosowanie technologii informacyjnych w konfigurowaniu łańcuchów dostaw. Zawartość merytoryczna publikacji służy upowszechnianiu wiedzy i umiejętności dotyczących zastosowania informatyki do zarządzania łańcuchami dostaw. Najważniejszymi walorami książki są: głębokie osadzenie problemu badawczego w zagranicznej i krajowej literaturze przedmiotu; usystematyzowanie wiedzy na temat metodyki konfigurowania łańcuchów dostaw; wskazanie na zastosowania nowoczesnych technologii informacyjnych w konfigurowaniu łańcucha dostaw ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia technologii agentowych.
Publikacja dotyczy konwergencji w przemyśle motoryzacyjnym. Opisane zjawisko konwergencji polega na jednoczesnym rozwoju branży informatycznej, komunikacyjnej oraz motoryzacyjnej, wynikiem czego powstają nowe, zmodyfikowane łańcuchy tworzenia wartości. W przemyśle motoryzacyjnym konwergencja przejawia się w występowaniu trzech form: pionowej, poziomej i funkcjonalnej. Wiąże się to z koniecznością dostosowania logistyki.
Koordynacja stała się istotnym czynnikiem integracji różnych części organizacji oraz różnych przedsiębiorstw działających w strukturach typu łańcuch dostaw lub sieć. Wydaje się być również kluczowym czynnikiem powodzenia zarządzania logistycznego. Koordynacja jest jednak jedną z barier integracji łańcuchów dostaw obok braku zaufania, braku zrozumienia zasad, nieodpowiednich systemów informatycznych i różnic w wyznaczonych celach. W publikacji „Modeling enablers for sustainable logistics collaboration integrating Canadian and Polish perspectives” analizowano czynniki, które mają istotny wpływ na współpracę przedsiębiorstw z perspektywy ekspertów w Polsce i Kanadzie. Wyniki wskazują na wysoką lokatę koordynacji (3 miejsce w Polsce, po komunikacji i dzieleniu się informacjami – średnia 4,4 w skali 1-5 i 2 miejsce w Kanadzie, po zaufaniu – średnia 4,3). Autorzy tej publikacji wskazują, że koordynacja jest zmienną zależną, która ma dużą siłę napędową oraz jest czynnikiem bardzo niestabilnym. To sprawia, że wszelkie działania związane z koordynacją mają wpływ na inne czynniki współpracy oraz integracji przedsiębiorstw w strukturach typu łańcuch dostaw lub sieć. To sprawia, że podjęto dalsze badania tym zakresie.
Celem publikacji jest prezentacja wyników badań prowadzonych w pierwszej połowie 2013 roku. Badania dotyczyły zaufania, relacji między partnerami biznesowymi i koordynacji ich działań w łańcuchu dostaw. Prezentowany materiał dotyczy ostatniego zagadnienia – koordynacji działań, rozumianej jako przejaw zarządzania logistycznego firm.
Edukacja logistyczna obejmuje kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i policealnych, wyższych uczelniach oraz w ośrodkach szkoleniowych. W 2015 roku uczestniczyło w nim 115 szkół wyższych, 510 szkół ponadgimnazjalnych i 77 policealnych oraz 141 ośrodków szkoleniowych. Wielości form kształcenia towarzyszy różnorodność programów nauczania. Nadzór nad kształceniem logistycznym jest rozdzielony pomiędzy dwa ministerstwa: Ministerstwo Edukacji Narodowej (szkoły pond gimnazjalne i policealne) oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe). Formalne potwierdzanie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych może komplikować rozpoznawanie w procesach rekrutacyjnych rzeczywistych kompetencji zawodowych absolwentów. Edukacja logistyczna w kolejnych latach będzie podlegała zmianom. Programy kształcenia będą musiały uwzględniać zmiany w procesach logistycznych i łańcuchach dostaw dokonujące się pod wpływem rozwoju technologii informatycznych, które wywierają silny wpływ na działalność przedsiębiorstw. Postępujący niż demograficzny może zmusić część szkół do rezygnacji z kształcenia logistycznego.
Artykuł dotyczy problemu kształtowania sieci dystrybucji towarów, w warunkach dynamicznego rozwoju nowoczesnych form sprzedaży, w szczególności handlu elektronicznego. Efektem prac jest metodyka kształtowania sieci dystrybucji towarów, uwzględniająca wspólny przepływ towarów w sieci, związany zarówno z klasycznymi jak i nowoczesnymi formami sprzedaży. W ramach przeprowadzonych badań opracowano model symulacyjny odzwierciedlający funkcjonowanie takiego typu systemy dystrybucji towarów. W oparciu o model generyczny zbudowano zbiór wariatów różnicujących sposób realizacji procesów dystrybucyjnych, przekładający się na parametry funkcjonalne i kosztowe realizacji procesów dystrybucyjnych. Przy kształtowaniu wariantów położono szczególny nacisk na takie elementy, jak: przebieg procesów kompletacji, miejsce ich realizacji w strukturze sieci dystrybucji (magazyny centralny, magazyny regionalne lub rozwiązanie hybrydowe), sposób realizacji dostaw (poprzez realizację regularnych tras lub korzystanie z usług firm kurierskich). W wyniku przeprowadzonych analiz określono takie parametry wynikowe poszczególnych wariantów, jak: liczba i lokalizacja magazynów na różnych poziomach sieci dystrybucji, rozłożenie zapasu towarów w sieci, czas realizacji dostaw do klienta, kompletność dostawy, itd. Na podstawie uzyskanych informacji podjęto ostateczne decyzje o ukształtowaniu sieci dystrybucji i przebiegu procesów dystrybucyjnych.
W artykule ukazano rolę systemów transportowych w integrowaniu łańcuchów dostaw w celu uzyskiwania oszczędności i generowania zysków. System transportowy to kompleksowa obsługa potrzeb przewozowych gospodarki i społeczeństwa danego regionu czy kraju, umożliwiający zarazem wsparcie rozwoju gospodarczego oraz ułatwiający wymianę handlową, zapewniający możliwość bezpiecznego przemieszczania się ludzi i towarów i należy przy jego kształtowaniu brać pod uwagę bardzo wiele czynników.
Podręcznik dla uczniów szkoły średniej, stanowiący precyzyjny przewodnik po bazie danych i systemie informatycznym WMS MaGS1. Książka zawiera zestaw ćwiczeń.
Podręcznik dla nauczyciela szkoły średniej, prowadzącego ćwiczenia w szkolnym laboratorium logistycznym. Książka stanowi przewodnik po bazie danych i systemie informatycznym WMS MaGS1 oraz ćwiczenia.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.