Zeszyt zawiera 14 artykułów autorstwa pracowników Katedry Polityki Transportowej UG oraz Katedry Badań Porównawczych Systemtów Transportowych UG. Teksty dotyczą problemów funkcjonowania transportu w Polsce, wpływu otoczenia prawno-instytucjonalnego na warunki rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce, kosztów projektów infrastrukturalnych, funkcjonowania europejskich portów lotniczych, szans i zagrożeń transportu drogowego w Polsce, planowania transportu miejskiego, systemu elektronicznej opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej, problemów rozwoju infrastruktury dróg wodnych śródlądowych w Polsce, integracji transportu pasażerskiego kolejowego z miejskim, logistycznych uwarunkowań działalności transportowej.
Rozwój małych i średnich firm produkcyjnych (MSP) jest coraz większy i stale zwiększa się liczba osób znajdujących w nich zatrudnienie. Małe i średnie firmy uzupełniają rynek w zakresie produkcji wyrobów i świadczenia usług, a także ożywiają lokalną gospodarkę. Te przesłanki oraz rezultaty procesów transformacji polskiej gospodarki sprawiają, że małe i średnie firmy produkcyjne wymagają nowego spojrzenia, a także bardziej profesjonalnego zarządzania tym sektorem przedsiębiorstw. Przedmiotem zainteresowania niniejszej pracy są małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne funkcjonujące w ramach zintegrowanych łańcuchów dostaw. Jeżeli firma produkcyjna ma odnieść sukces, musi uwzględniać zagadnienia zarządzania łańcuchem dostaw we wszystkich swoich aspektach zarządzania operacjami. Polega ono na planowaniu, ustalaniu harmonogramów oraz kontrolowaniu czynności pozwalających na przekształcenie nakładów w gotowe produkty. Dobrze rozwinięta wewnętrzna funkcja operacyjna firm produkcyjnych jest bardzo ważna dla ich istnienia, ale nie jest dla nich wystarczająca. Menedżerowie firm produkcyjnych, zwłaszcza tych z sektora MSP, muszą zrozumieć, w jaki sposób połączyć swoje operacje z partnerami z łańcucha dostaw.
Global Data Synchronisation Network (GDSN) jest inicjatywą GS1 w zakresie nowoczesnej synchronizacji danych podstawowych z wykorzystaniem katalogów elektronicznych. Automatyczna synchronizacja danych podstawowych z wykorzystaniem technologii GDSN pozwala na prawidłowe oznakowanie towaru, a także zakres i transfer jego opisu.
Artykuł dotyczy śródlądowego transportu wodnego, wykorzystywanego w firmie Lafarge Cement SA.
Artykuł dotyczy Generatora Kart Produktu, który umożliwia firmom automatyczne tworzenie tak zwanych kart produktowych. W Polsce karty te są najbardziej popularnym nośnikiem aktualnej informacji o produktach pomiędzy dostawcami a sieciami handlowymi.
Dystrybucja z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest to taki zespół decyzji i czynności, który pozwoli na dostarczenie właściwych produktów, w odpowiednim miejscu i czasie, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Jest to proces, który generuje znaczne koszty, ale równocześnie sprawnie realizowany w dużej mierze wpływa na pozytywne postrzeganie firmy. W trakcie realizacji przez ILiM, prac badawczych związanych z optymalizacją sieci dystrybucji oraz projektów doradczych dla przedsiębiorstw w tym zakresie, zdiagnozowano wysokie znaczenie prawidłowego znakowania fizycznych lokalizacji, stanowiących ogniwa łańcuchów dostaw dla optymalizacji procesów transportowych. Poszczególne przedsiębiorstwa we własnym zakresie dokonują geokodowania lokalizacji magazynów własnych oraz lokalizacji swoich kontrahentów (dostawców, klientów), jednakże brak standaryzacji w tym zakresie powoduje opóźnienia w realizacji dostaw związane z problemami dotarcia do właściwych destynacji. Co więcej, współpracujące przedsiębiorstwa nie mają precyzyjnej wskazówki o warunkach funkcjonowania poszczególnych lokalizacji np. okna czasowe działania obiektu, akceptowane jednostki logistyczne w przyjęciach, obsługiwane środki transportu etc. Brak tych informacji generuje dodatkowe koszty związane z ponowną obsługą danego punktu, jak również koszty utraconej korzyści za brak towaru na czas. Rozwiązaniem tego problemu zdaje się być wdrożenie na szeroką skalę standardu GS1 jakim jest Globalny Numer Lokalizacji (GLN), który dzięki szerokiej bazie informacji będzie wspomagać procesy dystrybucyjne.
Artykuł dotyczy globalnego monitorowania środków transportu w czasie rzeczywistym. Aktualne informacje na temat floty i ładunku mogą wpłynąć na poprawę wydajności i skuteczności w organizacji procesów logistycznych łańcuchów dostaw. Taki monitoring zwiększa również bezpieczeństwo transportu. Jednak ogólnodostępne rozwiązania dla globalnego śledzenia są drogie i dość zawodne. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji systemu T - Traco , który jest wykorzystywany do globalnego śledzenia pojazdów i ładunków. Jego zaletą, w porównaniu do istniejących rozwiązań, jest zastosowanie kanału komunikacyjnego USSD , który jest bardziej niezawodny i znacznie tańsze niż SMS oraz GPRS .
Publikacja z konferencji "Asian Conference ACIIDS".
Global real-time monitoring of means of transport and freight is necessary if we want to use the available resources in a sustainable way. Up-to-date information about the fleet and cargo can also improve the efficiency and effectiveness of the logistics processes organization in supply chains. Such monitoring also enhances transport security. Generally accessible solutions for global tracking, however, are expensive and quite unreliable. The purpose of this article is to present the concept of the T-Traco system, which is used for global tracking of vehicles and cargo. Its main advantage, in comparison to the existing solutions, is the use of the USSD communication channel, which is more reliable and much cheaper than GPRS and SMS.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.