Obsługa klienta odgrywa kluczowe znaczenie w łańcuchach dostaw. Należy pamiętać o uwarunkowaniach obsługi klienta w łańcuchu dostaw.
Zainteresowanie autorki tematyką rozdziału wyniknęło z obserwacji zmian zachodzących obecnie na rynku. Celem pracy było wykazanie znaczenia zarządzania logistycznego transportem dla osiągania celów biznesowych przedsiębiorstw dystrybucyjnych, wzrostu znaczenia oczekiwań klienta dla planowania długookresowych strategii, wpływu podwyższenia poziomu konkurencji dla wyznaczania celów operacyjnych oraz istoty zarządzania logistycznego w zdobywaniu przewagi i nowych udziałów na rynku. Wszystko to składa się na potrzebę wzrostu efektywności realizowanych procesów i zmianę podejścia przedsiębiorstw z postrzegania procesów transportowych, jako działań operacyjnych, do traktowania tych procesów, jako środka do realizacji wyższych celów strategicznych.
W artykule przedstawiono wybrane grupy błędów, jakie mogą występować na etapie projektowania i wydruku kodów kreskowych. Omawiane w artykule zasady znakowania opakowań zbiorczych odnoszą się również do znakowania opakowań jednostkowych. Co istotne, wyeliminowanie tego typu uchybień jest możliwe jeszcze przed wydrukiem kodów, co może przyczynić się do znacznego ograniczenia strat finansowych. We właściwym wydruku i stosowaniu kodów niezwykle istotna jest ciągła komunikacja między pracownikami odpowiedzialnymi za projektowanie opakowań a pracownikami działu logistyki wykorzystującego naniesione kody. Wymiana doświadczeń między tymi działami pozwoli na wypracowanie optymalnego sposobu znakowania produktów na każdym opakowaniu.
W tym rozdziale monografii wskazuje się na relacje pomiędzy logistyką, a opakowaniami. Logistyka w działalności gospodarczej jest realizowana na dwóch poziomach: wewnętrznym, dotyczącym działań logistycznych wewnątrz przedsiębiorstwa i zewnętrznym, dotyczącym współpracy logistycznej pomiędzy przedsiębiorstwami realizującymi wspólny cel biznesowy. Z punktu widzenia logistyki taki łańcuch przedsiębiorstw jest łańcuchem logistycznym, który podlega różnym podziałom z punktu widzenia celu dla którego został utworzony. W ramach zasadniczego podziału wyróżnia się łańcuchy dostaw, serwisu i usuwania. W łańcuchach logistycznych zorientowanych na efektywny przepływ dóbr i osób jednym z kluczowych przepływów jest przepływ opakowań towarzyszący przepływowi produktów w ramach różnych poziomów pakowania oraz przepływ pustych opakowań wielokrotnego użytku i odpadów opakowaniowych. Wzajemne relacje pomiędzy logistyką a zaopatrzeniem, produkcją i dystrybucją dóbr ilustruje logistyczny łańcuch opakowań obejmujący proces produkcji opakowań począwszy od zaopatrzenia materiałowego, proces ich użytkowania w sposób jednorazowy lub wielokrotny proces naprawy opakowań oraz proces utylizacji opakowań i odpadów opakowaniowych zgodnie z zasadami ochrony środowiska oraz oszczędnego korzystania z dóbr i energii.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.