W sektorze produkcji i dystrybucji branży spożywczej mamy do czynienia z przemieszczaniem oraz składowaniem różnorodnych artykułów i surowców wykorzystywanych do ich produkcji. Wymaga to szeroko pojętej mechanizacji prac oraz zachowania odpowiednich warunków przechowywania i składowania. W artykule zaprezentowano możliwość zwiększenia funkcjonalności płaskich palet ładunkowych, w wyniku czego można uzyskać wzrost wykorzystania przestrzeni składowej magazynu.
Artykuł prezentuje wyniki analiz przeprowadzonych w ramach projektu EMPIRIC w zakresie identyfikacji zachęt dla rozwoju transportu intermodalnego, stosowanych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
W artykule zaprezentowano wyniki badań literaturowych nad dotychczasowymi sposobami definiowania pojęcia zakłóceń w kontekście łańcucha dostaw i pojęć pokrewnych. Następnie wskazano na przykładowe klasyfikacje zakłóceń w łańcuchu dostaw. Przede wszystkim wyszczególniono atrybuty zakłóceń jako podstawę do dalszych analiz i badań empirycznych.
W drugiej połowie 2015 roku firma LARA Edyta Pawluśkiewicz, będąca właścicielem marki Seboradin, uzyskała dofinansowanie na realizację Bonu na Innowacje. Bon dotyczył ulepszenia procesu produkcyjnego firmy poprzez zastosowanie innowacyjnej identyfikacji produktów, a realizację projektu wsparł Instytut Logistyki i Magazynowania. Celem projektu było przede wszystkim opracowanie koncepcji zarządzania identyfikowalnością od produkcji aż po dystrybucję wyrobów gotowych, przy uwzględnieniu zastosowania standardów GS1 i automatycznej identyfikacji.
O wymogu identyfikowalności (z ang. traceability) i sposobach realizacji w przedsiębiorstwach napisano już wiele artykułów, również na łamach „Logistyki”. Jednak identyfikowalność jest zazwyczaj rozpatrywana pod względem zgodności z procedurami, normami czy gromadzeniem odpowiednich zapisów w bazach danych. W artykule opisano, w jaki sposób firma produkująca żywność może zarządzać identyfikowalnością w kontekście procesu produkcyjnego.
Celem artykułu jest identyfikacja podstawowych problemów pojawiających się przy włączaniu materiałów i komponentów wtórnych w procesy produkcyjne. Zostały omówione wybrane przykłady rozwiązań tego typu w obszarze logistyki produkcji w przemyśle samochodowym i elektronicznym. Przeanalizowano podstawowe charakterystyki pierwotnych i wtórnych strumieni materiałowych oraz wyjaśniono problemy związane z synchronizacją obu tych strumieni w systemie produkcyjnym.
W przeciwieństwie do zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa (ERM), które z pewnością jest nieźle zakorzenione w praktyce biznesu, zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw (SCRM) będąc przedmiotem dynamicznie rozwijających się badań akademickich, znajduje ciągle jeszcze raczej niewiele praktycznych zastosowań.Artykuł pokazuje pewne - interesujące z punktu widzenia m. in. wyników i konkurencyjności przedsiębiorstwa - dodatkowe korzyści potencjalnie możliwe do uzyskania z proaktywnego, konsekwentnego i skutecznego wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.
Rozdział monografii "Przewozy intermodalne" pod red. Włodzimierza Rydzkowskiego poświęcony zarządzaniu taborem kolejowym i przewozom kontenerowym.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.