Kompendium terminologiczne z zakresu szeroko rozumianej logistyki zawiera ponad 1700 pojęć i ich definicji. Kolejna edycja Słownika, podobnie jak poprzednie, ujmuje kompleksowo hasła odnoszące się do organizacyjno-techniczno-strategicznych aspektów współczesnej logistyki. Obecne wydanie rejestruje dodatkowo nowe terminy odzwierciedlające zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły w gospodarce. Zmiany te dotyczą poszczególnych systemów logistycznych. Autorzy wprowadzili wiele nowych terminów, m.in. z dziedziny techniki i technologii procesów logistycznych, wskaźników logistycznych czy nowoczesnych usług dystrybucyjnych, w tym rynku przesyłek kurierskich. Na dobór haseł miało także wpływ opublikowanie w latach 2013-2014 aktualnych norm europejskich, określających standardy w wielu obszarach logistyki. Dotyczą one zarówno projektowania, wykonawstwa, jak i eksploatacji urządzeń (m.in. palet i regałów magazynowych). Słownik, opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Logistycznym (PTL), będzie wyjątkową pozycją w biblioteczce każdego logistyka. Zawarte w nim terminy i definicje wzbogacą także wiedzę wszystkich zainteresowanych nowoczesnym zarządzaniem. Do korzystania z kompendium zachęcamy również dziennikarzy, tłumaczy i przedstawicieli innych środowisk zawodowych, którzy w swojej pracy spotykają się z terminami logistycznymi.
Artykuł dotyczy oznakowania regałów wysokiego składowania.
Głównym celem artykułu jest podkreślenie znaczenia targów w marketingowej działalności przedsiębiorstw transportowych i logistycznych. Każdego roku w Europie organizowanych jest kilkadziesiąt imprez związanych z transportem i logistyką. Przeprowadzone badania potwierdzają ich popularność na rynku usług TSL. Obecnie targi stały się miejscem prezentacji innowacji logistycznych oraz istotną determinantą kształtującą przyszłe zachowania podmiotów rynkowych.
Gospodarka światowa ciągle się rozwija kreując nowe wyzwania. Dotyczy to szczególnie logistyki, której rola i znaczenie jak również zakres prowadzonych działań stale rośnie. Logistyki, która musi sprostać coraz bardziej ekstremalnym wymaganiom dotyczącym czasu, kosztów, elastyczności jak efektywności działań. Przedstawione w artykule zagadnienia są przedmiotem rozważań i badań jakie prowadzi Instytut logistyki i Magazynowania dotyczących zmian i kierunków rozwoju logistyki. Zaprezentowane w artykule rozważania stanowią kanwę do szerszej dyskusji na ten temat, szczególnie w kontekście zmian jakie czekają polską logistykę.
Artykuł zawiera teoretyczne podstawy propozycji modelowania dynamiki rozwoju współczesnych miast, przy pomocy odpowiednio skonstruowanego syntetycznego wskaźnika. Jego zastosowanie oprócz możliwości kwantyfikacji rozwoju systemów społeczno-gospodarczych miast, pozwala przede wszystkim na zidentyfikowanie nieliniowości tych procesów jako przejść fazowych - występujących przykładowo pod wpływem innowacji technologicznych i społecznych. Ujęcie ekonofizyczne pozwala niewątpliwie lepiej poznać naturę tych procesów oraz wyznacza nowe instrumentarium wspomagające zarządzanie obszarami zurbanizowanymi, w warunkach rosnącej konkurencyjności.
W artykule przedstawiono zagadnienie przepływu komunikatów w procesie transportu na lądowym terminalu kontenerowym. Przedstawiono charakterystykę i podział terminali lądowych, oraz wyodrębniono podmioty współpracujące z terminalem w procesie przewozu intermodalnej jednostki transportowej. Omówiono usługi zachodzące w procesie transportu, które dotyczą funkcjonowania terminala kontenerowego i na podstawie wybranych usług scharakteryzowano przepływy komunikatów pomiędzy interesariuszami, zarówno pod względem treści jak i formy przekazu komunikatu.
Przedmiotem artykułu jest analiza systemów zarządzania ruchem ładunków (Cargo Community Systems - CCS) funkcjonujących w terminalach kontenerowych zlokalizowanych w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Terminale te są liderami we wdrażaniu koncepcji „teleportu” w największych polskich portach morskich. W artykule przybliżono też przesłanki wdrożenia w życie i istotę idei „Single Window” oraz pierwsze próby jej wprowadzenia w polskich portach morskich (na przykładzie programu Autortore).
The agility concept is widely adapted to the area of contemporary business. The existing literature presents agility as a general concept, which can be easily adopted in the field of manufacturing. At the same time there are few theoretical and empirical studies on inter-organizational agility, which frequently involves just the application of system engineering thinking to describe and optimize factors influencing the transfer of material and information between companies.
This paper explores the main agile capabilities of Polish companies in supply chains. The variables, which have an impact on the inter-organizational agility in the supply chains were identified. Having performed a factor analysis in a space of the variables, the constructs were extracted and employed as classification criteria in a cluster analysis. The results of the study show that the examined companies can be grouped into four classes having distinct characteristics. The conclusions of the paper indicate which attributes of companies in specific industries may influence more positive or negative attitude to the agility concept.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.