A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9
Strategiczna rola łańcuchów dostaw
Autor: Ciesielski Marek
Źródło: Strategie łańcuchów dostaw, red. nauk. M. Ciesielski, J. Długosz, s. 32-48
Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Miejsce wydania: Warszawa
ISBN: 978-83-208-1874-1
Streszczenie:

Strategie łańcuchów dostaw mają swoje podstawy teoretyczne. Należy pamiętać o czynnikach kształtujących strategie łańcuchów dostaw.

Słowa kluczowe: łańcuchy dostaw, strategie logistyczne
Strategiczny charakter logistycznej obsługi klienta w łańcuchu dostaw
Autor: Długosz Jan
Źródło: LogForum 2010 nr 1, artykuł 2
Rok wydania: 2010
Streszczenie:

Logistyczna obsługa klienta w łańcuchu dostaw zasadniczo różni się od opisywanej w literaturze binarnej relacji, w której jeden dostawca obsługuje rozproszonych odbiorców. Różnica ta wyraża się w tym, że klient instytucjonalny w łańcuchu dostaw ma znacznie większe i często inne wymagania od finalnego konsumenta, występuje równocześnie w podwójnej roli - dostawcy i klienta, a przede wszystkim winien aktywnie uczestniczyć w tworzeniu i realizacji strategii łańcucha dostaw. Strategia ta, jeżeli ma się przyczynić do sukcesu, musi być oparta na współpracy uczestników łańcucha dostaw zorientowanej na tworzenie wartości dla końcowego odbiorcy. Uczestnicy łańcucha dostaw powinni tworzyć relacje partnerskie wyrażające się w takiej obsłudze swoich odbiorców, która uwzględniałaby maksimum ich rozbudowanych kryteriów oceny dostawców. Nade wszystko jednak winni mieć na uwadze maksymalizację swojego wkładu w efekt finalny łańcucha dostaw. Dlatego każdy łańcuch dostaw powinien opracować jasną strategię określającą rolę poszczególnych firm w tworzeniu najkorzystniejszej oferty dla ostatecznego odbiorcy.

Słowa kluczowe: logistyczna obsługa klienta, łańcuch dostaw, strategia
Strategie zakupowe
Autor: Grzybowska Katarzyna
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
Miejsce wydania: Poznań
Streszczenie:

Efektywne dokonywanie zakupów i zapatrzenie w dobra jest jednym z elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Zakupy i zaopatrzenie zapewniają właściwą jakość wytwarzanych dóbr organizacji gospodarczej oraz stanowią dużą część kosztów całkowitych przedsiębiorstwa. Koszty te kształtują przychody przedsiębiorstwa. Dlatego też efektywne dokonywanie zakupów i zaopatrzenie powinno skupić uwagę menedżerów. Aby obszar zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie był skuteczny, konieczne jest podjęcie działań w kierunku organizacji strategii zakupów. Powyższe stało się impulsem do poruszenia zagadnień związanych ze strategią zakupów. Przygotowany materiał jest skierowany do studentów studiów technicznych i ekonomicznych oraz do pracowników naukowo-dydaktycznych i praktyków poszukujących usystematyzowanej wiedzy. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia związane z obszarem zakupów i zaopatrzenia. Rozdział drugi prezentuje typowy proces zakupów. W części tej omówiono również zadania i rolę jaką pełni dział zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie. Porusza również kwestie związane z ogólnym pojmowaniem strategii zakupów. Kolejny rozdział (trzeci) prezentuje rodzaje strategii zakupów podzielone ze względu na różne kryteria. Wyszczególnione są więc stosowane strategie zakupów ze względu na liczbę źródeł zaopatrzenia, przedmiot zakupu, obszar geograficzny, podmiot zakupów oraz relacje, które występują między partnerami biznesowymi. W rozdziale czwartym omówiono typy zakupów przemysłowych. Wyszczególniono tu zakupy strategiczne i bieżące, a w ramach tych zakupy „nowe”, zmodyfikowane oraz rutynowe. Przedstawiono również zakupy wiązane. Przedstawiono także typ zakupów przyjaznych dla środowiska. Rozdział piąty został poświęcony podstawowym narzędziom analitycznym  stosowanym przy budowie strategii zakupowych. Ostatni rozdział prezentuje technologie informatyczne wspierające proces zakupów. Omówione zostały podstawowe sposoby organizacji rynków elektronicznych oraz coraz bardziej popularne elektroniczne aukcje zakupowe.

Słowa kluczowe: zakupy, zaopatrzenie, strategie zakupowe, budowa strategii zakupowych
Strony internetowe, jako narzędzie zarządzania cyklem składania i realizacji zamówień
Autor: Hanus Piotr
Źródło: LogiTrans: logistyka, systemy transportowe, bezpieczeństwo w transporcie: VIII Konferencja Naukowo-Techniczna, Szczyrk, 12-15 kwietnia 2011: streszczenia referatów [red. nauk. Elżbieta Szychta]; Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. Wydział Transportu i Elektrotechniki, Polska Akademia Nauk
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej
Miejsce wydania: Radom - Poznań
ISBN: 978-83-7351-443-0
Streszczenie:

Badania wykazują,  że „lojalność” klientów wobec marki produktu została zastąpiona „preferencją marki”. Wśród głównych przyczyn tego zjawiska można wymienić m. in. rosnącą  świadomość klientów w zakresie możliwości porównania oferty produktowej oraz dokonywania wyborów zakupu o nieograniczonym zasięgu geograficznym (sieć Internet). Powoduje to poszukiwanie możliwości zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Jednym z kierunków działań może być zapewnienie elastycznej, niezawodnej i szybkiej reakcji na złożone zamówienia klienta (sfera organizacji działań, w tym logistycznych). Zastosowanie tej koncepcji w praktyce, przy wsparciu narzędziami takimi, jak strony WWW umożliwia firmom uzyskiwanie bieżącej informacji na temat ścieżki realizacji zamówień, i ich statusu, co stanowi podstawę podejmowania decyzji w sferze logistyki.

Słowa kluczowe: Cykl składania i realizacji zamówienia, Internet, logistyka, logistyczna obsługa klienta
Studium wpływu realizacji linii kolejowej Rail Baltica na sektor logistyki w województwie mazowieckim
Autor: Sławiński Tomasz [red. nauk.]
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Miejsce wydania: Warszawa
Opis fizyczny: 72 s.
Streszczenie:

Celem opracowania jest zidentyfikowanie korzystnych, potencjalnie obojętntych lub niekorzystnych skutków realizacji linii kolejowej Rail Baltica na rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość województwa mazowieckiego oraz realizację społecznych celów tego regionu, wynikających zwłaszcza z idei zrównoważonego rozwoju oraz zidentyfikowanie wynikających z omawianego projektu pożądanych inwestycji towarzyszących, warunkujacych pełniejsze wykorzystanie Rail Baltica jako środka rozwoju systemu logistycznego województwa.  

Publikacja z serii "Mazowsze Analizy i Studia" (2013 nr 2).

Słowa kluczowe: Rail Baltica, logistyka, linie kolejowe
Stymulacja rozwoju lokalnych planów działania w obszarze miejskiej dystrybucji towarów
Autor: Foltyński Marcin, Jeleń Izabela
Źródło: Logistyka 2010 nr 4 (dodatek - płyta CD nr 1 "Logistyka - nauka: Artykuły recenzowane")
Rok wydania: 2010
Streszczenie:

Miejska dystrybucja towarów w czasach gwałtownie wzrastającej kongestii ruchu na ograniczonym obszarze dużych aglomeracji stanowi olbrzymi problem dla władz lokalnych. Artykuł przedstawia lokalne uwarunkowania logistyczne miasta Poznania oraz stanowi podsumowanie utrudnień związanych z miejską dystrybucją towarów. Ponadto wskazuje możliwe źródła pozyskania dobrych praktyk dla władz lokalnych, jakimi są m.in. projekty europejskie, np. projekt SUGAR.

Słowa kluczowe: SUGAR, zarządzanie miastem, infrastruktura drogowa, gospodarka miejska, przepływ osób, przepływ ładunków, transport miejski, logistyka miejska, projekty unijne, Unia Europejska, dystrybucja, kongestia, Poznań
Suchy port jako aglomeracyjny węzeł logistyczny na przykładzie aglomeracji poznańskiej
Autor: Andrzejewski Leszek, Fechner Ireneusz
Źródło: Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 2014 z. 70, s. 7-20
Rok wydania: 2014
Streszczenie:

„Suchy port” jest koncepcją przeniesienia części funkcji morskiego terminalu kontenerowego do lądowego zaplecza portu, jakim jest terminal kontenerowy dysponujący połączeniem kolejowym z terminalem morskim i przyjmujący z niego intermodalne jednostki logistyczne, głównie kontenery. Zadaniem "suchego portu” jest odciążenie terminalu morskiego od grupowania kontenerów i formowania pociągów blokowych według określonych kierunków wysyłki. Koncepcja zakłada, że kontenery są przewożone na terminal lądowy, w którym odbywa się ich sortowanie, grupowanie i wysyłka do docelowych terminali kontenerowych, skąd rozwożone są przy pomocy transportu samochodowego do magazynów usługodawców logistycznych lub bezpośrednio do końcowych odbiorców. Węzeł logistyczny pełniący rolę „suchego portu” musi dysponować określoną liniową i punktową infrastrukturą logistyczną. W artykule rozpatruje się potencjał logistyczny aglomeracji poznańskiej jako możliwego miejsca lokalizacji „suchego portu”.

Słowa kluczowe: logistyka, infrastruktura logistyczna, infrastruktura logistyczna punktowa, aglomeracje miejskie, logistyka miejska
Supply chain management based on logistic and statical indicators
Autor: Hajdul Marcin, Kolińska Karolina
Źródło: LogForum 2014 nr 3, s. 235-245
Rok wydania: 2014
Streszczenie:

   Artykuł prezentuje modelową koncepcję wspierającą zarządzanie łańcuchem dostaw w oparciu o zidentyfikowane korelacje pomiędzy wskaźnikami opisującymi procesy logistyczne oraz procesy makroekonomiczne w regionie, w którym dana firma działa. Artykuł prezentuje przykładowy zestaw wskaźników logistycznych na poszczególnych poziomach zarządzania oraz zestaw wskaźników statystycznych w podziale na poziom makroekonomiczny i mikroekonomiczny, które mogą zostać wykorzystane w usprawnieniu zarządzania łańcuchem dostaw. Dodatkowo przedstawione zostały współczynniki korelacji służące do oceny powiązań pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami.
   W celu przedstawienia relacji pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami zastosowane zostały elementy statystyki tj. współczynniki korelacji Rho Spearmana i tau-b Kendalla.
   W wyniku przeprowadzonych prac uzyskano zestaw wskaźników logistycznych jak i statystycznych, które mogą być wykorzystane podczas podejmowania decyzji w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. Uzyskano również stopień powiązań poszczególnych wskaźników pomiędzy sobą wyznaczając wartości wskaźników korelacji.
   Racjonalne zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga nie tylko odpowiedniego doboru wskaźników zarówno logistycznych jak i statystycznych wspomagających podejmowania decyzji. Istotnym elementem jest również zidentyfikowanie korelacji pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami, aby w poprawny sposób wyciągać wnioski z raportów i podejmować działania naprawcze.

Słowa kluczowe: wskaźniki logistyczne, łańcuchy dostaw, wskaźniki statystyczne, logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.