Efektywne i właściwe zarządzanie jakością usług transportowych jest dzisiaj możliwe jedynie przy szerokim wykorzystaniu najnowszych standardów jakościowych, których rola w niekwestionowany sposób z każdym dniem staje się coraz ważniejsza. Z pomocą menedżerom przychodzi technika z całą paletą nowoczesnych narzędzi. Trzeba pamiętać jednak o tym, by wykorzystywać je z myślą o całej macierzy współzależności, by likwidując jedno zagrożenie, nie spotęgować drugiego. Artykuł prezentuje możliwości wykorzystania jakościowej oceny usług transportowych metodą SERVQUAL.
Wywiad z Beatą Kruszyńska, Specjalistą ds. transportu w SITECH Sp. z o.o. na temat wdrożenia nowej koncepcji logistycznej.
W opracowaniu poruszono problematykę specyficznych wymogów, z jakimi wiąże się kształtowanie procesów logistycznych w MSP.
Między przedsiębiorstwami funkcjonującymi w łańcuchu dostaw wywiązuje się więź zależności i wzajemnych relacji. Siła pozytywnych więzi określana jest mianem spójności. Spójność jest jednym z elementów konstytutywnych łańcucha dostaw. Zależy od poziomu rozwoju więzi zależności między przedsiębiorstwami w tym łańcuchu. Autorka problem spójności łańcucha dostaw analizuje poprzez zastosowanie sieci semantycznych. Analiza pozwoliła wskazać odmienne postrzeganie tego samego zagadnienia.
Zmieniające się dynamicznie otoczenie wymusza na organizacjach konieczność szybkiego reagowania i skłania je do elastyczności w prowadzonych przez nie działaniach. Podmioty poszukując rozwiązań w budowaniu swej pozycji i osiąganiu przewagi konkurencyjnej dostrzegają potrzebę zarówno angażowania się w działania społecznie odpowiedzialne, jak i łączenia się z innymi podmiotami w celu realizacji określonego zadania. Przedmiotem artykułu jest identyfikacja podejścia podmiotów branży budowlanej do problematyki społecznej odpowiedzialności biznesu w tworzonych przez nie wirtualnych łańcuchach dostaw. W artykule przedstawione zostały wyniki badań zrealizowanych wśród podmiotów, które tworzą wirtualny łańcuch dostaw powołany do realizacji inwestycji budowlanej na rzecz podmiotu instytucjonalnego.
Potencjał związany z zastosowaniem standardów GS1, a zwłaszcza etykiety logistycznej, do usprawnienia procesów w przedsiębiorstwach jest wciąż niewykorzystywany na polskim rynku. Artykuł przedstawia możliwości i korzyści, jakie niesie ze sobą pełniejsze wykorzystanie standardów identyfikacyjnych w działach magazynowo-dystrybucyjnych. W procesach logistycznych przedsiębiorstw, a także w całym łańcuchu dostaw, bardzo ważnym narzędziem służącym do identyfikacji i gromadzenia danych jest etykieta logistyczna. Etykieta logistyczna GS1 służy do oznaczenia jednostki logistycznej w standardowy sposób wg zasad systemu GS1, na potrzeby wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Automatyczna identyfikacja i gromadzenie danych (tak zwane techniki ADC) polega na zastosowaniu kodów kreskowych, tagów radiowych (RFID) lub innych nośników odczytywanych maszynowo do bezbłędnej identyfikacji i zapisu jednostki lub procesu. Dotychczas przeprowadzone badania wykazały bardzo dużo korzyści wynikających z wdrożenia technik ADC w ochronie zdrowia.
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań przeprowadzonych wśród firm z branży TSL będących uczestnikami systemu GS1 w Polsce. Badanie dotyczy wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych, typów oraz standardów komunikatów stosowanych przez firmy TSL w komunikacji elektronicznej. Artykuł opisuje kierunki rozwoju oraz trendy zaobserwowane w tym obszarze, z uwzględnieniem podziału na rodzaje usług oraz wielkość przedsiębiorstw. Raport zawiera również informacje o najczęściej występujących problemach w komunikacji elektronicznej i rekomendacje mające na celu minimalizację tych problemów.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.