Norma EN 15878:2010 obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN). W krajach tych CEN narzucił jej stosowanie najpóźniej od stycznia 2011 roku, co skutkowało wycofaniem ze wspomnianą powyżej datą wszystkich norm krajowych dotyczących terminologii i definicji związanej ze stalowymi statycznymi systemami składowania. W przypadku Polski była to norma PN/M-78321:1988 „Regały magazynowe wolno stojące. Wymagania i badania”, opracowana przez specjalistów z Instytutu Logistyki i Magazynowania.
Książka jest podręcznikiem uzupełniającym dla osób kształcących się w zawodzie technik logistyk według nowej podstawy programowej. Zawiera syntetyczną prezentację efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, a przede wszystkim zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy - (BHP) oraz podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej - (PDG). Intencją autorów było także przedstawienie efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie technik logistyk.
Struktura książki podporządkowana została logice funkcjonowania przedsiębiorstw, z uwzględnieniem roli logistyki jako funkcji wspierającej działalność operacyjną i strategiczną w przedsiębiorstwie. Dodatkowym atutem w ugruntowywaniu zdobytej wiedzy są testy sprawdzające, zamieszczone po każdym rozdziale.
Podręcznik przygotowuje do zdobywania umiejętności samodzielnej analizy funkcjonowania przedsiębiorstwa przy zastosowaniu odpowiednich metod, technik i narzędzi badań marketingowych i statystycznych, a znajomość podstaw ekonomii i zasad BHP pozwoli przyszłym logistykom na podjęcie racjonalnych działań w pracy zawodowej.
W książce poruszane są różne zagadnienia z zakresu ekonomii, prowadzenia działalności gospodarczej, a także zasad BHP. Przedstawione wątki teoretyczne przeplatają się z praktyczną wiedzą z obszaru logistyki.
Transport jest jednym z ważniejszych czynników determinujących rozwój gospodarczy kraju. Sprawnie funkcjonujący system transportowy aktywizuje gospodarkę narodową, natomiast poważne zaniedbania w tej dziedzinie istotnie ograniczają możliwości jej dalszego rozwoju. Celem pracy jest przedstawienie podstaw teoretycznych polityki transportowej, w tym istoty polityki rozwoju transportu oraz współczesnych problemów rozwoju transportu Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski, która jako członek UE musi dostosować transport do standardów europejskich.
Globalizacja i integracja to dwa spośród najważniejszych obecnie czynników determinujących rozwój gospodarek. Podstawą integracji rynków jest liberalizacja handlu i inwestycji, a więc usuwanie barier rynkowych ograniczających swobodę transferów, a także zabezpieczanie warunków swobodnej konkurencji na zintegrowanym obszarze. Konwencje międzynarodowe, stowarzyszenia lotnicze, integracja rynków, transatlantyckie trasy największych kontenerowców to przejawy globalizacji w transporcie. Artykuł omawia te zmiany szczegółowo.
Celem artykułu jest zaprezentowanie wspólnej inicjatywy polskich przedsiębiorców oraz jednostek naukowych z całego kraju w wyniku której powołana została Polska Logistyczna Platforma Technologiczna. Celem strategicznym Platformy jest wykorzystanie rodzimego potencjału intelektualnego i technologicznego branży logistycznej oraz optymalizacja wykorzystania środków krajowych i unijnych dla rozwoju gospodarczego kraju i przekształcania jego ekonomii w kierunku dynamicznej i konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Dzięki połączeniu prac badawczych realizowanych przez świat nauki z potrzebami i działaniami firm planowany jest wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań odpowiadających realnym potrzebom rynku.
Celem artykułu jest zaprezentowanie wspólnej inicjatywy polskich przedsiębiorców oraz jednostek naukowych z całego kraju w wyniku której powołana została Polska Logistyczna Platforma Technologiczna. Celem strategicznym Platformy jest wykorzystanie rodzimego potencjału intelektualnego i technologicznego branży logistycznej oraz optymalizacja wykorzystania środków krajowych i unijnych dla rozwoju gospodarczego kraju i przekształcania jego ekonomii w kierunku dynamicznej i konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Dzięki połączeniu prac badawczych realizowanych przez świat nauki z potrzebami i działaniami firm planowany jest wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań odpowiadających realnym potrzebom rynku.
Celem głównym rozprawy dra Michała Plucińskiego było opracowanie kompleksowej koncepcji dostosowania polskich portów morskich do zmian zachodzących w otoczeniu zewnętrznym. Zakres przedmiotowy badań podjętych w rozprawie habilitacyjnej objął cztery porty o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki (tj. w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu). Podstawowym okresem ujętym w badaniach był przedział czasowy 1989-2012. W okresie tym obok transformacji systemowej polskie porty morskie znalazły się pod wpływem uwarunkowań zewnętrznych o charakterze międzynarodowym, w tym przede wszystkim globalizacji gospodarki światowej oraz międzynarodowej regionalnej integracji gospodarczej. Wymienione uwarunkowania oddziaływały na porty morskie zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni, w tym przede wszystkim za pośrednictwem powiązanych z funkcjonowaniem portów rynków towarowych i innych rynków usługowych. W pierwszym rozdziale pracy przedstawiono teoretyczne aspekty dotyczące portów morskich jako obiektów badań ekonomicznych. Wskazano główne uwarunkowania rozwoju współczesnych portów morskich oraz zidentyfikowano najważniejsze atrybuty portów morskich, realizowane przez nie funkcje oraz struktury w ramach których można je rozpatrywać. Drugi, trzeci i czwarty rozdział pracy poświęcono problematyce wpływu zmieniającego się otoczenia zewnętrznego na atrybuty polskich portów morskich (pozycję konkurencyjną, innowacyjność, skłonność do współdziałania, atrakcyjność inwestycyjną oraz społeczne i środowiskowe aspekty społecznej odpowiedzialności), na realizację ich najważniejszych funkcji gospodarczych (funkcji transportowej, handlowej i przemysłowej) oraz na struktury polskich portów morskich. Najważniejszy element monografii stanowi jej rozdział piąty, w ramach, którego zostały przedstawione dwa ujęcia. Pierwsze, odrębne dla każdej z analizowanych płaszczyzn (ewolucja atrybutów, rozszerzenie funkcji, zmiany w strukturach portów morskich). Drugie z zastosowanych podejść ma charakter kompleksowy, co pozwoliło na hierarchizację wpływu uwarunkowań zewnętrznych na rozpatrywane płaszczyzny oraz identyfikację relacji łączących atrybuty, struktury i funkcje polskich portów morskich.
Publikacja poświęcona pomiarom efektywności procesów logistycznych w humanitarnych łańcuchach dostaw.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.