Głównym celem artykułu jest usystematyzowanie procesów uzyskania danych wejściowych do modelu oceny efektywności produkcji. W artykule przedstawiono metodologię budowy modelu oceny efektywności produkcji na wstępnym etapie analizy.
Efektywne i właściwe zarządzanie jakością usług transportowych jest dzisiaj możliwe jedynie przy szerokim wykorzystaniu najnowszych standardów jakościowych, których rola w niekwestionowany sposób z każdym dniem staje się coraz ważniejsza.
Z pomocą menedżerom przychodzi technika z całą paletą nowoczesnych narzędzi. Trzeba pamiętać jednak o tym, by wykorzystywać je z myślą o całej macierzy współzależności, by likwidując jedno zagrożenie, nie spotęgować drugiego. Artykuł prezentuje możliwości wykorzystania jakościowej oceny usług transportowych metodą SERVQUAL.
Referat pochodzi z VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej Logistyki Stosowanej "Komplementarność logistyki cywilnej z logistyką wojskową. Teoria i praktyka"
Celem artykułu dr Marty Mańkowskiej jest identyfikacja i ocena potencjału konkurencyjnego żeglugi promowej względem transportu lotniczego na trasach między Polską a Szwecją. Analiza ta została dokonana w oparciu o wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród pasażerów żeglugi promowej i transportu lotniczego podróżujących na badanych relacjach z polskich portów morskich i lotniczych.
W artykule przedstawiono wyniki badań wtórnych, mających na celu przedstawienie produktów informatycznych, które mogą być wykorzystane w zarządzaniu siecią logistyczną.
W artykule przedstawiono rozwiązania projektu e-SENS, które ułatwiają obywatelom i przedsiębiorcom dostęp do transgranicznych usług publicznych poprzez umożliwienie administracji publicznej świadczenia interoperacyjnych usług elektronicznych. Współdziałanie w ramach różnych systemów narodowych odbywa się poprzez wielokrotne wykorzystanie technicznych rozwiązań projektu (tzw. building blocks) podczas procesu przygotowania i wdrożenia kolejnych usług elektronicznych. Artykuł opisuje obszar zakładania działalności gospodarczej (business lifecycle) wraz z możliwymi scenariuszami pilotażu – dwa przykłady zastosowania: rejestracja firmy oraz rejestracja działalności usługowej. Przeprowadzone w ramach projektu e-SENS analizy i badania wyraźnie wskazują, iż dążenie do interoperacyjności rozwiązań jest kluczową kwestią dla krajowych administracji publicznych chcących świadczyć usługi dla obywateli i przedsiębiorstw w Europie.
Publikacja jest wynikiem wieloletnich doświadczeń badawczych i dydaktycznych zespołu autorskiego. W celu lepszego zrozumienia treści autorzy prezentują przykłady funkcjonujących rozwiązań w logistycznym łańcuchu opakowań, akcentując przede wszystkim znaczenie i funkcje spełniane przez opakowania w systemach logistycznych. Nowością trzeciego wydania jest m.in. poszerzenie treści o zagadnienia związane z obrotem paletami ładunkowymi płaskimi, systemem identyfikacji GS1, Elektronicznym Kodem Produktu oraz opakowaniami gotowymi na półkę.
Currently the number of 4PL providers is increasing on the market for logistics service operators. This seems to be a natural consequence of processes associated with the progressive trend to reduce costs. Consequently, large entities, managing their logistics chains, also decide to outsource operations related to the integration of these chains, passing their expertise in this field to outside 4PL logistics providers. In Europe, a turning point of this process was the last decade of the last century, and the automobile industry was the industry in which these phenomena were initiated. Stronger companies tend to switch sources of supply to Asia, Africa and South America emerged in those years. The construction of logistics chains became extended and more complex as a result of supply sources relocation. In these transformed and extended chains there was a need for deeper integration of both the physical flow and the regulator.
Utrzymywanie zapasu (w tym jego części zabezpieczającej) wciąż stanowi w wielu przypadkach główny czynnik gwarantujący wymagany poziomo dostępności dóbr. Istnieje szereg systemów uzupełniania zapasu w takich warunkach, przy czym stanowią one najczęściej rozwinięcie dwóch podstawowych: systemu opartego na punkcie ponownego zamówienia oraz opartego na przeglądzie okresowym. Artykuł odnosi się do systemu BS (min-max), w którym zamówienie składane jest po osiągnięciu przez dostępny zapas poziomu B (poziomu informacyjnego, punktu ponownego zamówienia), w wielkości stanowiącej uzupełnienie do poziomu S. System ten jest bardzo często stosowany w praktyce gospodarczej. Prowadzone badania wskazują na konieczność uwzględniania specyficznych zjawisk towarzyszących odnawianiu zapasu w tym systemie. Wynika to m. in. z tego, że rzeczywisty poziom dostępnego zapasu w chwili rozpoczęcia cyklu uzupełnienia może być znacząco niższy od poziomu B, co skutkuje niższymi od oczekiwanych poziomami obsługi (dostępności zapasu). Otwiera to pole do prowadzenia optymalizacji obu parametrów sterujących odnawianiem zapasu w tym systemie. Artykuł przedstawia próbę takiej optymalizacji w oparciu o kryteria kosztowe, uwzględniające koszty uzupełniania, jak i utrzymania zapasu części cyklicznej oraz zabezpieczającej. W modelu optymalizacyjnym wykorzystano opracowany wcześniej model matematyczny, pozwalający na wyznaczanie poziomu informacyjnego w systemie BS uwzględniający różnicę D pomiędzy wyznaczonym poziomem B, a rzeczywistym poziomem zapasu w chwili rozpoczęcia cyklu uzupełnienia. Wyniki oparte na modelu zostały zweryfikowane drogą symulacji, przy wykorzystaniu dedykowanego narzędzia (symulator w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL).
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.