Lokalizacja obiektów w czasie rzeczywistym to proces, w którym na podstawie sygnałów odbieranych z otoczenia można ustalić, gdzie w określonej przestrzeni znajduje się dany obiekt. Powszechnie znanym przykładem takiego systemu jest GPS. Niestety w zamkniętych pomieszczeniach jego przydatność jest bardzo ograniczona. Dlatego niezbędne jest uruchamianie systemów dodatkowych, działających w oparciu o różne rozwiązania techniczne i oferujące zróżnicowane funkcjonalności. Instytut Logistyki i Magazynowania, którego Laboratorium Technologii Identyfikacyjnych jest krajowym centrum kompetencyjnym w zakresie rozwiązań EPC/RFID, prowadzi prace badawcze również w obszarze systemów lokalizacji w czasie rzeczywistym.
Rozwój współczesnych gospodarek jest ściśle związany z efektywnie funkcjonującym rynkiem usług i skutecznym wykorzystaniem uwarunkowań związanych ze zwiększającym się poziomem konkurencji. Jego charakter kształtują rywalizujące podmioty gospodarcze, zmierzające do zapewnienia sobie maksymalnego dostępu do globalnych rynków i potencjalnego popytu. Ten dostęp zapewniają lotnicze przewozy cargo dostarczając dobra materialne do najdalszych zakątków świata. Przedsiębiorstwa oferujące transport ładunków drogą lotniczą udoskonalają atrakcyjność swojej palety usług budując najważniejszy walor konkurencji rynkowej jakim jest jakość obsługi klienta. Na skutek zmienności tego poziomu dochodzi nieraz do eliminacji najsłabszych firm z rynku, przyczyniając się do dynamicznego wzrostu poziomu techniczno-technologicznego środków transportu oraz infrastruktury naziemnej. Relacje jakościowe jakie są widoczne na rynku usług lotniczych cargo, odzwierciedlają istniejące zróżnicowanie poziomu atrakcyjności świadczonych usług, uwarunkowanych poziomem rozwoju infrastruktury poszczególnych lotnisk oferujących obsługę przesyłek, które ulegają w ostatnich latach systematycznej polaryzacji.
Składowanie, manipulowanie i przemieszczanie paletowych jednostek ładunkowych (PJŁ) jest najbardziej popularną z form fizycznego obrotu towarów w opakowaniach. Wszystkie te trzy czynności, dla których stworzono rozwiązanie logistyczne oparte na palecie, wymagają powiększenia wymiarów palety o tak zwany „luz manipulacyjny”.
Autor artykułu prezentuje rozwiązania technologiczne, które będą stosowane w przyszłości w obiektach magazynowych.
Obecnie rządy są największymi nabywcami na świecie. Dlatego, niezmiernie ważne jest, aby przedsiębiorstwa i inne podmioty gospodarcze, posiadały aktualną informację nt. nowych, ciekawych możliwości biznesowych, oferowanych w ramach przetargów organizowanych przez instytucje publiczne. Artykuł przedstawia rozwiązania techniczne projektu e-SENS, które zostały opracowane i wdrożone w obszarze e-zamówień publicznych. Opisane rozwiązania umożliwiają państwom europejskim oraz zainteresowanym podmiotom krajowym płynną komunikację poprzez elektroniczną platformę do e-ofertowania (e-Tendering platform). Proponowane standardy oraz narzędzia open source będą łatwo dostępne dla użytkowników komercyjnych bez konieczności podpisywania dodatkowej umowy czy licencji. Przedstawione scenariusze (wirtualne dossier firmy, e-katalogi oraz e-fakturowanie) umożliwią sprawne przejście na w pełni elektroniczną komunikację w ramach postępowania zamówień publicznych. Proces ten będzie łatwiejszy zarówno dla podmiotów gospodarczych (przedstawiciele biznesu i przemysłu) oraz instytucji zamawiających, jako że wszyscy uczestnicy rynku otrzymają specjalny pakiet wdrożeniowy. Istotnym jest, aby podkreślić, iż wiedza i doświadczenie projektu e-SENS w zakresie interoperacyjności mogą być łatwo wykorzystane przez różne podmioty rynkowe, a dotychczas opracowane rozwiązania techniczne projektu mogą przysłużyć się do rzeczywistych wdrożeń kreujących nowe możliwości biznesowe.
This paper aims to present and discuss the methodology for implementing the SULP (Sustainable Urban Logistics Plan) as part of the Sustainable Urban Mobility approach on a step by step basis, operative working details (including specific requirements) and crucial actions to be carried out for setting the urban logistics plan.
W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasu realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy transportowe są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. Niemniej jednak bardzo ważnym aspektem analizy jest ocena wykorzystania zasobów transportowych w ujęciu łańcucha dostaw. W artykule przedstawiono problematykę analizy i oceny efektywności wykorzystania zasobów transportowych wg teorii BPMN.
Głównym celem opracowania jest próba oceny wybranych aspektów działalności marketingowej usługodawców logistycznych. W badaniu skoncentrowano się na określeniu: miejsca marketingu w strukturze organizacyjnej, sposobu organizacji służb marketingowych, stosunku respondentów do badań rynku oraz udziału nakładów ponoszonych na marketing w wydatkach ogółem. Podjęty problem badawczy zrealizowano na podstawie badań bezpośrednich, które przeprowadzono przy wykorzystaniu ankiety elektronicznej w trybie online. W badaniu uczestniczyło 107 podmiotów reprezentujących branżę TSL. Z badań wynika, że marketing nie odgrywa znaczącej roli w przedsiębiorstwach sektora TSL. Traktowany jest jako funkcja pomocnicza oraz narzędzie wsparcia sprzedaży. Świadczy to o słabej orientacji marketingowej usługodawców logistycznych. W branży obowiązuje model sprzedażowy bez wyraźnie zarysowanej koncepcji marketingowej. Jest to typowy sposób działania nie tylko małych, ale i średnich przedsiębiorstw transportowo-logistycznych. Duzi usługodawcy logistyczni częściej posiadają wyodrębnione komórki marketingu. Przeważnie działania marketingowe zorganizowane są w oparciu o najprostsze kryterium funkcji. Za podstawową barierę rozwoju marketingu można uznać niski poziom wydatków na działalność marketingową. Należy jednak podkreślić, że firmy uczestniczące w badaniu zainteresowane są poprawą swojej pozycji rynkowej, m.in. poprzez zwiększenie nakładów na marketing.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.