Autorzy książki stoją na stanowisku, że w czasach postępującej integracji logistyki i wzbogacania jej o nowe wymiary, takie jak łańcuchy dostaw, problematyka logistyki produkcji nie tylko nie traci, ale zyskuje na znaczeniu. Nasilające się we współczesnej logistyce tendencje integracyjne nie pozostają bowiem bez wpływu na sferę produkcji, często w sposób bardzo znaczący i istotny modyfikują jej funkcjonowanie. Książka składa się z piętnastu artykułów opracowanych przez dziesięciu autorów związanych z Instytutem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej (PP), Wyższą Szkołą Logistyki (WSL) i Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM). Punktem wyjścia rozważań jest ogólny szkic problematyki logistyki produkcji. W kolejnych artykułach Czytelnik poznaje wybrane problemy szczegółowe. Należą do nich m.in.: strategie logistyczne w przedsiębiorstwie produkcyjnym, elastyczne systemy produkcyjne, wykorzystanie „teorii ograniczeń” w planowaniu produkcji i model „wirusowej” analizy systemu produkcyjnego. Cennym uzupełnieniem rozważań teoretycznych są studia przypadków.
Procesy logistyczne w handlu tradycyjnym i w e-handlu przebiegają w analogiczny sposób. Różnic należy upatrywać w rodzaju i skali problemów, które pojawiają się w poszczególnych etapach procesów logistycznych. Wspomniane w niniejszym artykule problemy, stanowiące jednocześnie o odmienności logistyki e-commerce w stosunku dla logistyki handlu tradycyjnego, determinują konieczność budowania odpowiednich, dedykowanych dla e-handlu rozwiązań, zarówno w zakresie realizacji usług logistycznych (i nie tylko), jak również w zakresie wsparcia informatycznego. Oferta operatorów logistycznych w tym zakresie jest coraz bardziej rozbudowana i w coraz większym stopniu spełnia oczekiwania firm wykorzystujących handel elektroniczny jako kanał sprzedaży.
Podręcznik pt. Logistyka w jednostkach gospodarczych został opracowany zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej dla zawodu technik logistyk i zawiera systematyczną prezentację powiązanych tematyczne efektów nauczania, opisanych w pierwszej części kwalifikacji A.32 „Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w jednostkach organizacyjnych”. W książce omówiono najważniejsze zagadnienia związane z przepływem informacji w przedsiębiorstwach oraz narzędzia informatyczne, które go usprawniają. Autorzy zwracają także uwagę na znaczenie dokumentów towarzyszących przemieszczającym się towarom i informacjom. Równie ważnym zagadnieniem przedstawionym w podręczniku jest gospodarka odpadami, które powstają podczas procesów realizowanych w łańcuchach dostaw. Po opanowaniu materiału zawartego w podręczniku przyszły technik logistyk będzie potrafił m.in.: - wykorzystywać miary i wskaźniki oceny efektywności przepływu informacji i zasobów w jednostkach gospodarczych, - korzystać z różnych form komunikowania się i przekazywać informacje pomiędzy współpracującymi komórkami organizacyjnymi, - sporządzać dokumentację dotyczącą gospodarki odpadami.
Autorzy skupili się na prezentacji poszczególnych rynków logistycznych w układzie makro oraz gałęziowym i branżowym. Układ treści raportu został dostosowany do skali zmian, jakie w omawianym okresie zachodziły w poszczególnych działach logistyki. Na szczególną uwagę zasługują prezentowane w raporcie wyniki badań wewnętrznych procesów logistycznych przedsiębiorstw dystrybucyjnych, produkcyjnych i logistycznych. W publikacji znaleźć można m.in.: analizę i ocenę rynku logistycznego w ujęciu branżowym; wyniki badań ankietowych dotyczących wskaźników logistycznych w przedsiębiorstwach; przegląd oferty rynkowej producentów (dostawców) urządzeń i magazynowych transportu wewnętrznego; diagnozę edukacji logistycznej, mediów logistycznych i instytucji wspierających logistykę.
Kolejny raport ILiM o stanie polskiej logistyki, obejmujący lata 2012-2013.Autorzy koncentrują się nie tylko na podsumowaniach i ocenie zagadnień szczegółowych, ale przedstawiają trendy i kierunki rozwoju rynku logistycznego oraz poszczególnych gałęzi transportu. W obecnym wydaniu Raportu prezentujemy dane liczbowe i informacje dotyczące m.in.:
- liderów rynku logistycznego,
- rozwoju infrastruktury logistycznej, w tym terminali intermodalnych,
- znaczenia logistyki dla polskiej gospodarki, zwłaszcza z perspektywy naszego członkostwa w Unii Europejskiej.
Cennym uzupełnieniem analiz są:
- wyniki badań dotyczących wskaźników logistycznych w przedsiębiorstwach,
- przegląd oferty rynkowej producentów (dostawców) urządzeń magazynowych,
- diagnoza stanu edukacji logistycznej. Logistyka w Polsce.
Książka jest efektem prowadzonego od wielu lat przez ekspertów Instytutu Logistyki i Magazynowania monitoringu logistyki w Polsce.Autorzy i redaktorzy opracowania postawili sobie za cel diagnozę oraz wnikliwą ocenę zjawisk i procesów, jakie miały miejsce w polskiej logistyce w okresie 2014-2015 - w porównaniu z latami 2012-2013. Założeniem przedsięwzięcia badawczego i wydawniczego było skupienie uwagi nie tylko na podsumowaniach oraz ocenie zagadnień szczegółowych, lecz także przedstawieniu trendów i kierunków rozwoju branży TSL i poszczególnych gałęzi transportu.
Raport obejmujący okres dwóch lat - 2016 i 2017. Prezentuje dane dotyczące transportu drogowego. lotniczego, morskiego, kolejowego, wodnego śródlądowego, intermodalnego, rynku usług logistycznych i kurierskich, magazynowania, rynku powierzchni magazynowych, urządzeń magazynowych oraz edukacji logistycznej.
W artykule przedstawiono czym charakteryzuje się logistyka 4PL, jakie niesie ze sobą szanse, dlaczego jest atrakcyjna dla firm o globalnym zasięgu działalności czy też globalnym zasięgu pozyskiwania surowców, tym samym odpowiadając na postawione w tytule artykułu pytanie: Logistyka zintegrowana - moda czy konieczność? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależeć będzie od branży oraz zasięgu geograficznego działalności firmy. Istnieje wiele rodzajów firm logistycznych i nie każda może, czy też ma ambicje zostać operatorem 4PL. Zależeć to będzie od wielu czynników, m.in. rozwoju klientów, z którymi współpracujemy, podaży na usługi 4PL ze strony rynku, posiadanych kompetencji, eksperckiej znajomości rynku logistycznego oraz wpisania 4PL w strategię rozwoju firmy. Wydaje się jednak, że dla niektórych operatorów logistycznych działalność 4PL będzie nieunikniona, jeśli będą chcieli utrzymać swoich klientów czy specjalizować się w branżach szczególnie podatnych na 4PL.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.