Publikacja dotyczy konwergencji w przemyśle motoryzacyjnym. Opisane zjawisko konwergencji polega na jednoczesnym rozwoju branży informatycznej, komunikacyjnej oraz motoryzacyjnej, wynikiem czego powstają nowe, zmodyfikowane łańcuchy tworzenia wartości. W przemyśle motoryzacyjnym konwergencja przejawia się w występowaniu trzech form: pionowej, poziomej i funkcjonalnej. Wiąże się to z koniecznością dostosowania logistyki.
Koordynacja stała się istotnym czynnikiem integracji różnych części organizacji oraz różnych przedsiębiorstw działających w strukturach typu łańcuch dostaw lub sieć. Wydaje się być również kluczowym czynnikiem powodzenia zarządzania logistycznego. Koordynacja jest jednak jedną z barier integracji łańcuchów dostaw obok braku zaufania, braku zrozumienia zasad, nieodpowiednich systemów informatycznych i różnic w wyznaczonych celach. W publikacji „Modeling enablers for sustainable logistics collaboration integrating Canadian and Polish perspectives” analizowano czynniki, które mają istotny wpływ na współpracę przedsiębiorstw z perspektywy ekspertów w Polsce i Kanadzie. Wyniki wskazują na wysoką lokatę koordynacji (3 miejsce w Polsce, po komunikacji i dzieleniu się informacjami – średnia 4,4 w skali 1-5 i 2 miejsce w Kanadzie, po zaufaniu – średnia 4,3). Autorzy tej publikacji wskazują, że koordynacja jest zmienną zależną, która ma dużą siłę napędową oraz jest czynnikiem bardzo niestabilnym. To sprawia, że wszelkie działania związane z koordynacją mają wpływ na inne czynniki współpracy oraz integracji przedsiębiorstw w strukturach typu łańcuch dostaw lub sieć. To sprawia, że podjęto dalsze badania tym zakresie.
Celem publikacji jest prezentacja wyników badań prowadzonych w pierwszej połowie 2013 roku. Badania dotyczyły zaufania, relacji między partnerami biznesowymi i koordynacji ich działań w łańcuchu dostaw. Prezentowany materiał dotyczy ostatniego zagadnienia – koordynacji działań, rozumianej jako przejaw zarządzania logistycznego firm.
Edukacja logistyczna obejmuje kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i policealnych, wyższych uczelniach oraz w ośrodkach szkoleniowych. W 2015 roku uczestniczyło w nim 115 szkół wyższych, 510 szkół ponadgimnazjalnych i 77 policealnych oraz 141 ośrodków szkoleniowych. Wielości form kształcenia towarzyszy różnorodność programów nauczania. Nadzór nad kształceniem logistycznym jest rozdzielony pomiędzy dwa ministerstwa: Ministerstwo Edukacji Narodowej (szkoły pond gimnazjalne i policealne) oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe). Formalne potwierdzanie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych może komplikować rozpoznawanie w procesach rekrutacyjnych rzeczywistych kompetencji zawodowych absolwentów. Edukacja logistyczna w kolejnych latach będzie podlegała zmianom. Programy kształcenia będą musiały uwzględniać zmiany w procesach logistycznych i łańcuchach dostaw dokonujące się pod wpływem rozwoju technologii informatycznych, które wywierają silny wpływ na działalność przedsiębiorstw. Postępujący niż demograficzny może zmusić część szkół do rezygnacji z kształcenia logistycznego.
Artykuł dotyczy problemu kształtowania sieci dystrybucji towarów, w warunkach dynamicznego rozwoju nowoczesnych form sprzedaży, w szczególności handlu elektronicznego. Efektem prac jest metodyka kształtowania sieci dystrybucji towarów, uwzględniająca wspólny przepływ towarów w sieci, związany zarówno z klasycznymi jak i nowoczesnymi formami sprzedaży. W ramach przeprowadzonych badań opracowano model symulacyjny odzwierciedlający funkcjonowanie takiego typu systemy dystrybucji towarów. W oparciu o model generyczny zbudowano zbiór wariatów różnicujących sposób realizacji procesów dystrybucyjnych, przekładający się na parametry funkcjonalne i kosztowe realizacji procesów dystrybucyjnych. Przy kształtowaniu wariantów położono szczególny nacisk na takie elementy, jak: przebieg procesów kompletacji, miejsce ich realizacji w strukturze sieci dystrybucji (magazyny centralny, magazyny regionalne lub rozwiązanie hybrydowe), sposób realizacji dostaw (poprzez realizację regularnych tras lub korzystanie z usług firm kurierskich). W wyniku przeprowadzonych analiz określono takie parametry wynikowe poszczególnych wariantów, jak: liczba i lokalizacja magazynów na różnych poziomach sieci dystrybucji, rozłożenie zapasu towarów w sieci, czas realizacji dostaw do klienta, kompletność dostawy, itd. Na podstawie uzyskanych informacji podjęto ostateczne decyzje o ukształtowaniu sieci dystrybucji i przebiegu procesów dystrybucyjnych.
W artykule ukazano rolę systemów transportowych w integrowaniu łańcuchów dostaw w celu uzyskiwania oszczędności i generowania zysków. System transportowy to kompleksowa obsługa potrzeb przewozowych gospodarki i społeczeństwa danego regionu czy kraju, umożliwiający zarazem wsparcie rozwoju gospodarczego oraz ułatwiający wymianę handlową, zapewniający możliwość bezpiecznego przemieszczania się ludzi i towarów i należy przy jego kształtowaniu brać pod uwagę bardzo wiele czynników.
Podręcznik dla uczniów szkoły średniej, stanowiący precyzyjny przewodnik po bazie danych i systemie informatycznym WMS MaGS1. Książka zawiera zestaw ćwiczeń.
Podręcznik dla nauczyciela szkoły średniej, prowadzącego ćwiczenia w szkolnym laboratorium logistycznym. Książka stanowi przewodnik po bazie danych i systemie informatycznym WMS MaGS1 oraz ćwiczenia.
Istniejące modele współpracy w łańcuchach dostaw charakteryzują się mało wydajnym wykorzystaniem dostępnych zasobów transportowych, wysokimi kosztami transportu, rosnącym natężeniem ruchu na drogach oraz emisją CO2. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska jak i samych autorów. Aby zmienić istniejącą sytuację przedsiębiorstwa potrzebują skutecznie, bezpiecznie i efektywnie kosztowo wymieniać informacje pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw. Celem artykułu jest zaprezentowanie praktycznego przykładu globalnego zarządzania łańcuchem dostaw przy wykorzystaniu platformy komunikacyjnej TTraco.
Metody: W pracy wykorzystano badania ankietowe, przegląd literatury jak i rezultaty z praktycznego wdrożenia platformy T-Traco.
Wyniki i wnioski: Wymiana informacji w czasie rzeczywistym w ramach globalnych łańcuchów dostaw (włączając w to komunikację ze środkami transportu oraz jednostkami ładunkowymi) jest podstawą realizacji wiarygodnych i wydajnych procesów w ramach cyfrowych łańcuchów dostaw.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.