Zaloguj się

WIEDZA

Zautomatyzowanie procesu wyznaczania pozycji w nawigacji radarowej - aplikacja

Wyznaczanie pozycji na podstawie obserwacji radarowych charakteryzuje się autonomicznością. Wszelkie dane, odczytywane parametry, niezbędne do otrzymania pozycji zawarte są w zobrazowaniu radarowym. Zautomatyzowanie procesu nawigacji radarowej wymaga cyfrowego przetwarzania i obróbki tego zobrazowania. Rozwój technologii w przetwarzaniu sygnałów umożliwia wykonanie tego zadania a także pozwala na zautomatyzowanie całego procesu. Artykuł przedstawia propozycję (w postaci aplikacji komputerowej) automatyzacji procesu wyznaczania pozycji z wykorzystaniem obrazów radarowych.

The specifity of road safety: a few reflection’s

Road traffic can be interpreted as a phenomenon of great complexity which is not subject to the simple laws, and often you can observe the paradoxes negative of intuition or common health. In this paper contains several special problems showing multi-aspects of road safety issues.

Stan infrastruktury technicznej w gminie wiejskiej Działdowo

Infrastruktura społeczna i techniczna, definiowana jako podstawowe instytucje i urządzenia konieczne do funkcjonowania gospodarki, stanowi decydujący czynnik rozwoju lokalnego oraz podstawę wszelkiej działalności gospodarczej. Infrastruktura często warunkuje bowiem zakres działalności, jej strukturę oraz lokalizację. Poziom rozwoju infrastruktury może decydować więc o atrakcyjności albo nieatrakcyjności gminy, stanowiąc przy tym szansę lub barierę jej rozwoju. Poprzez ożywienie gospodarcze obszarów wiejskich i wielofunkcyjny ich rozwój należy rozumieć przede wszystkim powstawanie nowych dziedzin działalności gospodarczej i związane z tym zwiększenie liczby miejsc pracy poza rolnictwem. Infrastruktura tworzy złożoną całość, ale wpływ poszczególnych jej elementów na rozwój przedsiębiorczości jest zróżnicowany i zmienny w czasie. Jak wykazują badania, aglomeracje miejskie i przemysłowe, ze względu na zagęszczenie przestrzenne i zły stan środowiska naturalnego, tracą swą dawną atrakcyjność dla potencjalnych przedsiębiorców. Z kolei w skali gminy, najdogodniejszą lokalizacją dla przedsiębiorstwa stanowi miejscowość, w której mieści się siedziba władz gminnych - ze względu na dużą koncentrację obiektów i urządzeń infrastruktury oraz dogodne połączenia ze wszystkimi miejscowościami w gminie - zależność ta jest silniejsza w przypadku gmin miejsko-wiejskich niż wiejskich.

Słyszalność sygnałów ostrzegawczych emitowanych przez pojazdy uprzywilejowane

W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań słyszalności sygnałów ostrzegawczych emitowanych przez pojazd uprzywilejowany w odniesieniu do poziomu tła akustycznego generowanego przez system audio w samochodzie. Badania przeprowadzono dla powszechnie stosowanego w obecnie eksploatowanych ambulansach urządzenia rozgłoszeniowo alarmowego typu ZURA PS-100R. Na podstawie analizy widma akustycznego wewnątrz badanego pojazdu określono poziom hałasu tła, powyżej którego sygnał ostrzegawczy jest niesłyszalny dla kierującego pojazdem.

Regulacja prędkości obrotowej silnika w samochodzie elektrycznym w aspekcie minimalizacji przepięć

W artykule dokonano przeglądu możliwych metod regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych stosowanych w samochodach elektrycznych. Omówiono przepięcia powstające wskutek komutacji w obwodzie silnika. Dokonano analizy przepięć i metod ich redukcji towarzyszących procesowi załączania, wyłączania i regulacji prędkości silnika. Przedstawiono rozwiązania stosowane przez kilku producentów i omówiono sposoby poprawy istniejących rozwiązań.

Pojemności lotniska

Streszczenie: Zasady ICAO - RNP (Required Navigation Performance) umożliwiają poprawę dokładności pozycjonowania statku powietrznego w przestrzeni oraz poprawę minimów separacji co prowadzić może do wzrostu pojemności części lotniczej lotniska i przestrzeni wokół lotniska. W pracy analizowane są wartości odnoszące się do dokładności wyznaczenia pozycji z użyciem systemów GNSS / EGNOS oraz spełnienie kryteriów określonych w procedurach certyfikacji w kontekście wpływu na wzrost pojemności lotniska poprzez zastosowanie mniejszych separacji pomiędzy statkami powietrznymi. W roku 2010 EGNOS stanie się operacyjnym systemem wspomagającym GPS i pozwoli na implementację dokładności wyznaczania pozycji lepszej niż RNP-0.3. Metody wypracowane w ramach prowadzonych badań, pozwolą na przygotowanie analiz wzrostu przepustowości portu lotniczego wykonanych z użyciem opracowanej metodologii.

Wybrane aspekty poprawy bezpieczeństwa transportu i ochrony portów w przewozie ładunków niebezpiecznych

We współczesnym świecie transport towarów ma ogromne znaczenie dla efektywnego funkcjonowania gospodarki a flota morska obsługuje większość całej masy towarowej przemieszczanej na świecie, w związku z tym zakłócenie jej działania na etapie eksploatacji na morzu i w portach może spowodować konsekwencje gospodarcze w skali całego świata. Ostatnie lata charakteryzują się również stałym wzrostem obrotu ładunkami niebezpiecznymi takimi jak: ropa naftowa i produkty, skroplone gazy, suche i płynne substancje chemiczne, ładunki wybuchowe, odpady nuklearne itp.

Ocena dokładności określania osi toru kolejowego na drodze pomiarów satelitarnych

W 2009 roku na Politechnice Gdańskiej rozpoczęto badania nad wykorzystaniem serwisu pomiarów fazowych NAVGEO aktywnej sieci geodezyjnej ASG-EUPOS dla przeprowadzania ciągłych pomiarów przebiegu trasu kolejowej. Celem kontynuowanych badań jest próba oceny możliwości zastosowania pomiarów fazowych GNSS, realizowanych przez kilka odbiorników, dla projektowania oraz inwentaryzacji toru kolejowego. Do oceny dokładności określenia osi toru wyznaczono wartości odchyleń poprzecznych pozycji (ang.: XTE - cross track error) od kierunku zasadniczego. Zmienną XTE poddano metodom analizy sygnałowej (filtracji dolnoprzepustowej Czebyszewa i szybkiej transformacji Fouriera) w celu wyeliminowania wpływu przypadkowych błędów pomiarowych i uzyskania współrzędnych reprezentujących rzeczywisty kształt toru.

Możliwości zastosowania rozwiązania blackberry enterprise dla firmy logistyczno-transportowej

Ameryki Pn. i w krajach Europy Zachodniej. Duża popularność tego rozwiązania wynika z szczególnych cech i usług którymi są: pełny nadzór przepływu informacji, komunikacja bezpośrednia indywidualna i zbiorowa, wysoki poziom bezpieczeństwa przekazywanych danych. W artykule przedstawiono istotę, jak i potencjalne możliwości wykorzystania BlackBerry w firmie transportowo-logistycznej.

Koncepcja użycia technologii sieci gsm do identyfikacji przemieszczeń w miastach

Struktura sieci transportowej w odniesieniu do infrastruktury sieci GSM posiada liczne podobieństwa. Problem wykorzystania danych z sieci GSM w planowaniu i organizacji transportu publicznego i prywatnego sprowadza się do skorelowania danych dotyczących przemieszczań użytkowników terminali w sieci GSM z parametrami infrastruktury liniowej i punktowej linii komunikacji zbiorowej i infrastruktury drogowej. Poniższy artykuł w zarysie wyjaśnia te kwestie.
Subskrybuj to źródło RSS