Zaloguj się

WIEDZA

Dopuszczalne parametry zakłóceń dla obwodów torowych stosowanych na pkp

Artykuł opisuje problemy związane z zakłóceniami występującymi w obwodach torowych stosowanych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Omówiono źródła zakłóceń mających wpływ na obwody torowe. Opisano metody pomiarów odporności na zakłócenia obwodów torowych. Pokazano sposoby określania dopuszczalnych parametrów zakłóceń. Przytoczono wyniki badań wrażliwości na zakłócenia obwodów torowych.

działań sił morskich przesunął się w znacznej mierze w rejony przybrzeżne i śródlądowe.

Charakter tych działań również uległ zasadniczym zmianom obecnie przede wszystkim mamy do czynienia z tzw. zagrożeniami asymatrycznymi, których formami mogą być np.: terroryzm, czy też piractwo. W świetle nowych zagrożeń należy również baczniej przyjrzeć się kwestii bezpieczeństwa śródlądowych szlaków żeglugowych, szczególnie gdy są zlokalizowane w rejonach przygranicznych. Zadania jakie są stawiane przed takimi służbami państwowymi jak Straż Graniczna wymagają stosowania zupełnie innych środków, które będą w stanie sprostać nowym zagrożeniom takim jak wspomniane działania asymetryczne, nielegalna emigracja czy też działania przemytnicze. Do wykonywania tego typu zadań doskonale nadają się bezzałogowe platformy pływające.

Rola normatywnych systemów zarządzania we wprowadzaniu innowacji organizacyjnych w sektorze mśp

W opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na podstawie wyników badań krajowych i zagranicznych określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na współzależności między działalnością innowacyjną a zarządzaniem wiedzą w normatywnych systemach zarządzania.

Pomiary przebiegów czasowych wybranych wielkości układu napędowego z trójfazowym sterownikiem napięcia przemiennego

W referacie zaprezentowano komputerowy układ pomiarowy do rejestracji i wizualizacji wybranych wielkości elektromechanicznych napędu prądu przemiennego. Scharakteryzowano podstawowe parametry trójfazowego sterownika oraz zasady ich konfiguracji. Przeprowadzono badania pomiarowe układu napędowego podczas rozruchu. Rezultaty badań przedstawiono w postaci przebiegów czasowych prędkości obrotowej, napięcia międzyfazowego oraz prądu fazowego.

Bezpieczeństwo informacji w transportowych systemach teleinformatycznych

W artykule przedstawiono wybrane metody dostępu do mediów transmisyjnych zagrażające bezpieczeństwu przesyłanych informacji oraz techniczne zabezpieczenia, które mogą znaleźć zastosowanie w obiekcie transportowym. Zaprezentowano założenia projektowe budowy bezpiecznego styku sieci firmowej z Internetem wraz przykładem rozwiązania dla małej i rozbudowanej sieci.

Wykorzystanie licznika elektronicznego w pomiarach energii elektrycznej

W artykule przedstawiono opis i właściwości elektronicznych liczników energii elektrycznej opierając się na licznikach typu EA. Szczególną uwagę zwrócono na właściwości metrologiczne licznika elektronicznego wskazując na wady i zalety tego typu liczników. Działanie licznika jest wspomagane przez program komputerowy Astest 4.0, który umożliwia odczyt zmierzonych wartości, parametryzację licznika polegającą na odczycie czy zmianie parametrów licznika, a także jest w stanie zidentyfikować użytkownika systemu pomiarowego. W artykule przedstawiono również ocenę wyników pomiarów przedstawiając na wykresach, jak zmieniają się wartości średnie błędów pomiaru uwzględniając niepewność standardową i niepewność złożoną błędu licznika.

Energy saving pmsm position control respecting coulomb friction

The paper describes development of a new energy saving control algorithms for precise position control of permanent magnet synchronous motor. Designed control algorithms limit energy consumption for defined rotor position maneveur, increase efficiency of the drive and contribute to the substantial improvements of environment. Overall position control system consists of three parts. As the first part, the ‘minimum energy generator’ computes a special acceleration, velocity and position profile, where the magnitude and time of acceleration or deceleration are determined such a way that comply with position demand and prescribed time for position maneuver. The role of ‘feed-forward precompensator’, as a second part, is to achieve precise tracking of the prescribed reference position with zero dynamic lag. Third part is position controller, which can be based on field oriented control, forced dynamics control or sliding mode control. Developed ‘energy saving control algorithms’ are easy to implement digitally and can be exploited for position control of existing a.c. drives.

Oblodzenie samolotu

Zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa w czasie przygotowania i realizacji operacji powietrznych jest gwarantem ich powodzenia. Warunki pogodowe i towarzyszące im zjawiska należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń dla wykonywania operacji powietrznych. Liczne analizy jednoznacznie wskazują, że wielu zdarzeń lotniczych spowodowanych oblodzeniem można byłoby uniknąć w przypadku prawidłowo działającego personelu lotniczego. Uwaga ta odnosi się zarówno do służb naziemnych jak również i załóg samolotów. W poniższym materiale odniesiono się do możliwości przeciwdziałania oblodzeniu przy użyciu urządzeń naziemnych, jak również i systemów przeciwoblodzeniowych samolotu. W ostatnim podrozdziale artykułu wskazano na zasady którymi powinien kierować się pilot w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia oblodzenia na ziemi i w powietrzu.

Procedura szacowania niepewności badań trwałości zmęczeniowej materiałów stosowanych w budowie maszyn - założenia i kluczowe elementy

Optymalizacja konstrukcji oraz obniżanie kosztów konstruowania wpłynęły na rozwój metod obliczeniowych stosowanych w pracach inżynierskich. Jednym z kryterium projektowania elementów maszyn jest trwałość zmęczeniowa. Niezbędne dane potrzebne do wykonywania obliczeń, dotyczące własności zmęczeniowych materiału, wyznacza się podczas badań doświadczalnych. Wynikiem wymienionych badań jest wykresu Wöhlera opisujący zależność N = f(Sa).
Subskrybuj to źródło RSS