Zaloguj się

WIEDZA

Identyfikacja metodą RFID

Technologia identyfikacji oznaczana symbolem RFID (od angielskich słów Radio Frequency Identifikation) określana jest w języku polskim jako "identyfikacja przy pomocy fal radiowych" lub "identyfikacja modulacją sygnału radiowego". Technologia ta pojawiła się w aplikacjach związanych ze śledzeniem produktów w latach 80. Te bezprzewodowe systemy pozwalają na zdalny odczyt danych z kart plastikowych, radiowych przywieszek czy tzw. "pastylek", z odległości nawet do kilku metrów. W rezultacie są one komplementarną do technologii kodów kreskowych metodą znakowania i odczytu. Systemy RFID są najefektywniejsze w środowisku przemysłowym oraz innych niesprzyjających warunkach pracy, a także wszędzie tam, gdzie odczyt kodu kreskowego nie jest możliwy ze względu na duże zapylenie, brak bezpośredniego dostępu do oznakowanego obiektu, czy też działanie agresywnych chemikaliów.
 

Analiza ryzyka niepowodzenia wdrożenia ZSI

Podjęcie decyzji o wyborze i wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego (ZSI) nie jest zagadnieniem prostym. Pomocą mogą służyć: dostawcy oprogramowania o wysokim stopniu funkcjonalności, doświadczeni konsultanci wdrożenia oraz referencje rynkowe dostawcy ZSI.
Doświadczenie konsultantów wdrożeniowych oraz zapewnienie dostawcy oprogramowania o odpowiednim stopniu funkcjonalności systemu są pojęciami względnymi, nie mającymi nawet charakteru szacunkowego w zakresie oceny przyszłej efektywności wdrożenia. Z punktu widzenia oszacowania przyszłych korzyści niewątpliwie najlepszym narzędziem decyzyjnym jest przegląd efektywności dotychczasowych wdrożeń konkretnego ZSI. Wdrożenie ZSI, podobnie jak budowa magazynu, zakup linii technologicznej, zakupu maszyn itp., jest przedsięwzięciem o charakterze inwestycyjnym. Dokonując wyboru, kadra zarządzająca powinna posłużyć się metodami, które zapewniają podjęcie najlepszej decyzji.
 

Polska - centrum dystrybucyjne Europy


Wywiad z Krzysztofem Jaśkiewiczem, leasing managerem w Pinnacle Poland.

Iwo Nowak: Czy na podstawie wielkości powierzchni i wyboru lokalizacji dotychczasowych inwestycji magazynowych w Polsce można wysunąć tezę, że nasz kraj staje się zapleczem magazynowo - logistycznym Europy?
Krzysztof Jaśkiewicz: Polska jest strategiczną lokalizacją dla każdej międzynarodowej firmy, która chce działać i rozwijać się w regionie Europy Środkowo - Wschodniej. Potencjał inwestycyjny wciąż jest tu bardzo duży - wystarczy porównać 8 metrów powierzchni magazynowej przypadającej w Polsce na osobę z 60 metrami przypadającymi średnio na jednego Europejczyka. Same uwarunkowania geograficzne są imponujące dla potencjalnych najemców. Lokalizacja, stanowiąca dogodną bazę wypadową na wschód, duża powierzchnia, dostęp do morza i dobrze rozwinięta sieć kolejowa sprawiają, że Polska jest kluczowym centrum dystrybucyjnym Europy i miejscem o ogromnym znaczeniu ekonomicznym.
I. N.: Jakie najciekawsze ruchy i zjawiska dało się zauważyć na polskim rynku nowoczesnych powierzchni magazynowych w ostatnim roku?
K. J.: Ciekawym zjawiskiem, jakie można było zaobserwować przez ostatni rok, było zniknięcie około 1,5% powierzchni magazynowej, która okazała się przestarzała, chociaż jeszcze niedawno uchodziła za nowoczesną. Jednym z wydarzeń na polskim rynku powierzchni magazynowych w 2008 roku było pojawienie się Pinnacle Central & Eastern Europe, specjalizującego się w dostarczaniu najwyższej klasy powierzchni magazynowej w całej Europie Środkowo - Wschodniej. Mając zapewniony jeden standard usług magazynowych, gwarantowany jednocześnie we wszystkich krajach tego regionu, firmy te stają się częścią sieci wystandardyzowanych i jednocześnie elastycznych systemów, procedur i rozwiązań z zakresu zarządzania magazynem. Jesteśmy dla najemców naszych magazynów także partnerem biznesowym. Polski rynek, tak jak inne rynki w Europie Środkowo - Wschodniej, to dynamicznie zmieniające się środowisko biznesowe.

George Cyrus Thorpe - "Czysta logistyka"

Kariera pułkownika G. С Thorpe'a
George Cyrus Thorpe urodził się w 1875 roku. Karierę oficera piechoty morskiej rozpoczął w stopniu podporucznika podczas wojny amerykańsko - hiszpańskiej. W działaniach bojowych na Filipinach, wykazał się męstwem i awansował 8 kwietnia 1899 roku na stopień porucznika. Niestety został ranny w stopę i zaczął poważnie chorować. 23 lipca 1900 roku otrzymał awans na stopień kapitana. W kolejnych latach, Thorpe służył w Indiach Zachodnich, na Kubie i w strefie Kanału Panamskiego, we Flotach Atlantyku i Pacyfiku, Portsmouth, New Hampshire. Ukończył studia w Wyższej Szkole Morskiej Sztuki Wojennej, Akademii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i Wyższej Szkole Sztabu Generalnego. Ponadto studiował psychologię i prawo międzynarodowe na Uniwersytecie Browna i Nowojorskim, uzyskując licencjat z prawa oraz licencjat i magisterium z nauk humanistycznych. W latach 1917-1919, Thorpe stacjonował w Santo Domingo. Dowodząc pułkiem, opracował model kształcenia kadr na potrzeby sił zbrojnych, który przedłożył Sekretarzowi Marynarki Wojennej. Niestety jego propozycja spotkała się z nikłym zainteresowaniem, gdyż trwała pierwsza wojna światowa. Później był szefem sztabu brygady, a następnie komendantem Gwardii Narodowej Dominikany. Jako pułkownik z doskonałą opinią mógł liczyć na kolejny awans. Jednak zły stan zdrowia uczynił go niezdolnym do dalszej służby wojskowej, dlatego w 1923 roku odszedł z armii. Thorpe pracował także w sądownictwie w Massachusetts i New Hampshire. W ostatnich latach życia opublikował kilka artykułów, jednak nie dotyczyły one wojskowości. Zmarł w 1936 roku.

Infrastruktura magazynowa w logistyce

Zmiany ustrojowe zachodzące w kraju pod koniec XX wieku i późniejszy akces Polski do Unii Europejskiej wpłynął korzystnie na rozwój gospodarki i jej umiędzynarodowienie. Krajowy rynek gospodarczy został szeroko otwarty i szybko dąży do wkomponowania się na wspólnym rynku unijnym. W tych nader sprzyjających warunkach rozpoczął się również szybki rozwój polskiej logistyki, dziedziny która według Europejskiego Stowarzyszenia Logistycznego (ELA) definiowana jest jako: „Zarządzanie procesami przemieszczania dóbr i/lub osób oraz działaniami wspomagającymi te procesy w systemach, w których one zachodzą”. Wszystkie procesy, zachodzące w logistyce przedsiębiorstw, w łańcuchach dostaw oraz sieciach logistycznych danego kraju, są ze sobą ściśle powiązane w wyniku eksploatacji istniejącej na jego obszarze infrastruktury logistycznej. Niezależnie od kryteriów klasyfikacji tej infrastruktury, jednym z ważniejszych jej ogniw jest infrastruktura magazynowa.

Poszukiwanie nowej dyscypliny nauki

XII Konferencja Logistyki Stosowanej, która odbyła się w końcu 2008 roku w Zakopanem, stwarza okazję by zadać pytanie o pożytek, jaki przyniosłoby uznanie logistyki za samodzielną dyscyplinę naukową. Od kilku już lat podejmuje się tam wysiłki, by przybliżyć tę wyczekiwaną chwilę.
Bez wątpienia pożytek będą mieli ci, co chcieliby zdobywać stopnie i tytuły naukowe z dodatkiem słowa "logistyka". W ramach tak zwanej instytucjonalnej nauki, będą mogły być formułowane, a następnie uznawane, tak zwane paradygmaty, czyli to, w co wierzy większość uczonych. Dzięki poddaniu ich naukowej krytyce można byłoby posługiwać się nimi, jak wzorcami właściwego stosowania logistyki.

Przykłady automatyzacji procesu kompletowania i formowania jednostek ładunkowych

Spośród czterech podstawowych faz procesu magazynowania: przyjęcia, składowania, kompletacji i wydania, najwięcej problemów sprawia trzecia z wymienionych. Kompletacja zleceń w zasadniczy sposób wpływa na poziom obsługi klienta zewnętrznego lub wewnętrznego, który jest odbiorcą dostaw z magazynu.


Spośród wielu czynników, które mogą wpływać na rzeczywisty poziom usług świadczonych przez magazyn, do najważniejszych kryteriów oceny efektów działań należą:


• terminowość realizacji
• zgodność pozycji asortymentowych z zamówieniem
• zgodność z zamówieniem wydanej ilości poszczególnych pozycji asortymentowych
• oczekiwana postać jednostki ładunkowej (waga, gabaryty, sposób zabezpieczenia i oznakowania, użyty nośnik).

Logistyka jako dziedzina wiedzy - cz. 1

 

Rozwój wiedzy jest ściśle powiązany z potrzebami ludzkości w zakresie rozwiązywania przeróżnych problemów. Człowiek realizuje proces poznania gromadząc wiedzę i jednocześnie rozwijając metody poznania otaczającej go rzeczywistości. Tak to właśnie współistnieją: Wiedza i Nauka. "Pojęcie wiedzy jest pojęciem szerszym od nauki, obejmuje bowiem wszelkie i na każdej drodze zdobyte wiadomości tak teoretyczne, jak i praktyczne".

Subskrybuj to źródło RSS