Zaloguj się

WIEDZA

Rynek usług przewozu ładunków transportem kolejowym po wejściu Polski do Unii Europejskiej

Podstawowym tłem towarzyszącym ewolucji rynku usług transportu kolejowego w Polsce w okresie transformacji były dynamiczne zmiany gospodarcze oddziałujące zarówno na sam sektor kolejowy, jak i jego otoczenie. Punkt wyjścia stanowiła rola transportu, ukształtowana jeszcze w poprzednim systemie politycznym.

Rozwój rynku przewozów intermodalnych w Polsce i jego wpływ na portowy rynek kontenerowy

Rynek przewozów intermodalnych w Polsce
Przewozy intermodalne, jako technologicznie wydajna, proekologiczna i efektywna forma przemieszczania jednostek ładunkowych, sprzyjają tworzeniu nie tylko podstaw interoperacyjności - głównie w układzie kolejowych systemów transportowych, ale również szeroko postrzeganej komodalności w transporcie.

Europejska przestrzeń transportowa i logistyczna wobec wyzwań globalnych

Gospodarka globalna - czynniki i uwarunkowania jej rozwoju
Na przestrzeni ostatnich 30 lat rozwój gospodarki światowej stymulowany był silnie przez globalizację, której źródła tkwiły w zmieniających się uwarunkowaniach geopolitycznych i towarzyszących im przekształceniach struktur gospodarczych, jakie następowały w wyniku postępujących procesów deregulacji gospodarek i liberalizacji rynków, wspieranych przez liderów gospodarki światowej oraz rosnące w siłę organizacje i ugrupowania międzynarodowe.

Polityka regulacyjna wobec sektora transportu lotniczego: cele, narzędzia, efekty

Pojęcie regulacji, choć często pojawiające się w ekonomii, nie doczekało się jednoznacznej definicji, delimitującej jego zakres. Regulacja w szerokim rozumieniu jest często utożsamiana z interwencjonizmem państwowym, który obejmuje nie tylko regulację ekonomiczną, ale także społeczną, politykę ochrony konkurencji oraz politykę podatkową i celną.

Zależność parametrów pracy silnika turbinowego od zmiany geometrii kanału przepływowego sprężarki osiowej

W artykule przedstawiono zagadnienie wpływu zmian ustawienia regulowanych łopatek kierownicy sprężarki osiowej na parametry pracy sprężarki oraz całego silnika turbinowego. Nieprawidłowe funkcjonowanie systemu zmiany ustawienia regulowanych łopatek sprężarki osiowej silnika turbinowego może powodować niestabilną pracę sprężarki przenoszoną na konstrukcję silnika.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza, częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów (na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami.

Oszczędność czasu w transporcie pasażerskim w teorii i praktyce

W dobie wciąż rozwijających się technologii i nowych rozwiązań udoskonalających i ułatwiających tworzenie, zarządzanie, organizację i korzystanie z systemów transportowych, coraz więcej uwagi zwraca się na jednoczesną konieczność poszukiwania szeroko pojętych oszczędności w procesach transportowych. Oszczędności te mogą stawać się wymiernymi korzyściami dla całych gospodarek, jak i dla użytkowników transportu, w tym w szczególności dla specyficznej ich grupy - pasażerów. Czas, będąc zasobem ograniczonym i nieodnawialnym, jest zarazem czynnikiem koniecznym do poświęcenia w przypadku przemieszczenia.

Etykieta logistyczna GS1 wspólnym językiem w komunikacji sektora TSL

System GS1 oferuje szereg narzędzi i rozwiązań do zastosowania w obszarze transportu i logistyki. Należą do nich między innymi takie narzędzia, jak: globalny identyfikator przesyłki i wysyłki, standardowe kody kreskowe czy tagi radiowe, etykieta logistyczna, jak również elektroniczne komunikaty do wymiany informacji i danych. Identyfikatory GS1 są kodowane w standardowych symbolikach GS1, w tym szczególnie w kodzie GS1 – 128, i drukowane na etykiecie logistyczno – transportowej.

Subskrybuj to źródło RSS