Zaloguj się

WIEDZA

Warunki wykorzystania kamer termowizyjnych w systemach ochrony torów podejściowych i baz morskich

Zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na morzach oraz ochrona portów są podstawowymi zadaniami wykonywanymi przez jednostki Ratownictwa Morskiego, jednostki Straży Granicznej oraz Marynarki Wojennej. Efektywność realizacji tych zadań w dużym stopniu zadań zależy od posiadanych technicznych środków rozpoznania, w tym sensorów optoelektronicznych. Przykładem takich sensorów są kamery termowizyjne wykorzystywane w warunkach ograniczonej widzialności meteorologicznej oraz w nocy. W/w urządzenia umożliwiają wczesne (przy dużym zasięgu) wykrycie i identyfikację obiektów oraz zdarzeń niosących zarażenie dla poprawnego funkcjonowania statków oraz portów i baz morskich.

New concept of 2-phase electronic drive system for home-, industrial and transport applications

The paper deals with power electronic two-phase orthogonal system for home-, industrial- and transport drives applications with IM/PMSM motors. It consists of two-stage converter comprises: resonant LLC converter with AC output, twophase matrix converter commutated by HF AC input voltage, and two-phase induction/synchronous motors. The proposed system with AC interlink, in comparison with currently used conventional systems. As a consequence of that the advantage is then less number of semiconductor devices. Such a configuration features a good efficiency of electronic converters (due to soft switching of both converters) and also good torque-speed characteristics of two-phase AC motors.

Zróżnicowanie parametrów elektrycznych sygnałów protokołu can w pojazdach

W artykule przedstawiono ideę funkcjonowania magistrali bazującej na protokole Controller Area Network z uwzględnieniem sposobu sterowania dostępem do magistrali. Szczególny nacisk położono na parametry warstwy fizycznej (poziomy napięć, szybkość magistrali). Zaprezentowane w artykule, rzeczywiste przebiegi sygnałów komunikacyjnych pochodzące z magistral CAN pojazdów wraz z obliczonymi parametrami przebiegów czasowych pozwolą zrozumieć, dlaczego tak trudne jest komunikowanie się z kontrolerami pojazdów za pomocą jednego testera diagnostycznego.

Badanie poziomu ergonomicznej jakości i bezpieczeństwa układu kierowca-pojazd do przewozu towarów niebezpiecznych

Zagadnienia przedstawione w artykule są fragmentem badań dotyczących modelowania i oceny ryzyka w przewozie towarów niebezpiecznych. Jednym z elementów wpływającym na prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanego zdarzenia podczas przewozu wymienionych towarów jest czynnik ludzki. Sprawność jego działania determinowana jest m.in. warunkami w jakich pracuje. Celem badań ankietowo-ekspertowych przeprowadzonych wśród kierowców obsługujących środki transportu do przewozu towarów niebezpiecznych było określenie czynników uciążliwych, występujących w ich pracy. W artykule przedstawiono analizę uzyskanych wyników oraz możliwości ich wykorzystania w dalszych pracach.

Innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowcy

W artykule zaprezentowano innowacje w inteligentnych systemach wspomagających pracę kierowcy. Jest to kolejny artykuł prezentujący nowości w zintegrowanych systemach bezpieczeństwa, wykraczające poza obszar indywidualnego pojazdu i poza personalne umiejętności kierowcy. Opisano systemy: monitorowania przestrzeni przed pojazdem (CMS), moduł prędkości zbliżania CVM oraz wspomaganie stabilizacji pojazdu sprzęgniętego z przyczepą TSA. Treść artykułu napisana pod kątem newralgicznych punktów ze względu na problemy procesu diagnozy. Zdefiniowano czynności kalibracji czujników w stosunku do zakresu prac serwisowych.

Formalizacja subiektywnej niepewności

W wielu sytuacjach decyzyjnych dominuje niepewność, określana jako niepewność subiektywna, uniemożliwiająca wykorzystanie metod klasycznej teorii rachunku prawdopodobieństwa. Stąd konieczność zastosowania do wnioskowania metod formalizacji niepewności subiektywnej. W artykule przedstawiono istotę wybranych metod formalizacji niepewności subiektywnej, wskazując na możliwości ich praktycznego wykorzystania. Zaprezentowano przykład zastosowania metody nieprecyzyjnego prawdopodobieństwa (metoda Dempstera-Shafera) do syntezy wnioskowania na podstawie opinii ekspertów.

Komputerowe modelowanie 3d procesu nagniatania naporowego tocznego części samochodowych

Praca dotyczy modelowania komputerowego i symulacji procesu nagniatania naporowego tocznego powierzchni części maszyn. Opracowano w tym celu aplikacje 3D w programie Ansys/Ls-Dyna do symulacji zjawisk fizycznych zachodzących podczas nagniatania powierzchni chropowatych w dowolnej chwili czasowej. Opracowano model fizyczny, matematyczny i komputerowy procesu. Przedstawiono wyniki rozkładu odkształceń i naprężeń oraz głębokości zalegania naprężeń.

Taksonomiczna analiza rozwoju transportu

Poziom i warunki życia ludności w Polsce są silnie przestrzennie zróżnicowane. W pracy na przykładzie województw w Polsce podjęta została próba analizy przestrzennego zróżnicowania w obszarze dotyczącym transportu, w latach 2002-2008. W ramach pierwszego etapu badań, ze zbioru 20 zmiennych diagnostycznych do finalnego zbioru zmiennych wytypowano 5 zmiennych.
Subskrybuj to źródło RSS