Zaloguj się

WIEDZA

Niektóre aspekty zasilania paliwami alkoholowymi silników o zapłonie iskrowym

W artykule przedstawiono analizę produkcji alkoholi na świecie i w Polsce oraz ich zastosowanie jako paliw do silników spalinowych. Zaprezentowano również wyniki badań dwupaliwowego silnika o zapłonie iskrowym Fiat 1100MPI z wielopunktowym wtryskiem alkoholu i benzyny w okolice zaworu dolotowego. Zasilanie silnika realizowano przez prototypowy układ dolotowy posiadający podwójne wtryskiwacze sterowane elektronicznie. W artykule przedstawiono porównawcze wyniki badań wybranych parametrów silnika. Badania pokazały korzystny wpływ dodatku alkoholu na sprawność silnika i toksyczność spalin, szczególnie dla większych udziałów alkoholu i obciążeń silnika. Przedstawiono również niektóre ograniczenia w stosowaniu zasilania dwupaliwowego.

Zastosowanie metody współczynników wrażliwości z wykorzystaniem funkcji trefftza w badaniach wymiany ciepła w minikanale

W referacie przedstawiono sposób określenia współczynnika przejmowania ciepła przy wrzeniu w przepływie płynu chłodniczego przez minikanał prostokątny, ogrzewany asymetrycznie. Lokalne wartości współczynnika przejmowania ciepła wyznaczono dzięki rozwiązaniu dwuwymiarowego zagadnienia odwrotnego przewodnictwa ciepła. Zagadnienie to rozwiazano za pomocą metody Beck`a (metody współczynników wrażliwości) w połączeniu z metodą funkcji Trefftza.

Technicznego w aspekcie jego niezawodności

W artykule przeanalizowany został problem ekonomicznej oceny niezawodności naprawialnego obiektu technicznego. Wyjaśniono znaczenie szacowania całkowitego kosztu istnienia obiektu (LCC), określono typowe elementy LCC oraz omówiono relacje jakie zachodzą między niezawodnością a LCC. Następnie scharakteryzowano parametry niezawodności ściśle powiązane z LCC, a także przedstawiono teoretyczny model analizy LCC oparty na niezawodności obiektu technicznego. Wykazano również istotność uwzględniania charakterystyk niezawodnościowych obiektu przy wyliczaniu kosztów eksploatacji ponoszonych w pełnym okresie jego trwałości.

Centra dystrybucyjne i logistyczne Pomorza Środkowego

Powstanie centrów logistycznych jest zjawiskiem przestrzennym wynikającym z globalizacji rynków. Przedsiębiorstwa poprzez centra dystrybucyjne poszukują sposobów redukcji kosztów związanych z całym łańcuchem logistycznym wewnątrz przedsiębiorstwa lub na zasadzie outsourcingu wykorzystują terminale firm spedycyjnych. Dostęp do centrów dystrybucyjnych i logistycznych staje się determinantą wzrostu gospodarczego danego regionu. Celem referatu jest zaprezentowanie roli centrum logistycznego w łańcuchu logistycznym przedsiębiorstw Pomorza Środkowego i znaczenia ich w rozwoju regionu.

Identyfikacja podstawowych parametrów wpływających na zużycie paliwa statku w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych

W artykule przedstawiono analizę charakterystyk eksploatacyjnych statku w kontekście identyfikacji parametrów decydujących o zużycia paliwa. Analiza uzupełniona jest o przykłady wpływu wybranych parametrów na osiągi statku. Jako najbardziej istotne parametry wskazane zostały: prędkość, zanurzenie i trym jednostki. Omówiono także wpływ porastania powierzchni kadłuba na zużycie paliwa.

Ocena ciągłości transmisji danych lokalizacyjnych w systemach telematyki silnikowych pojazdów jednośladowych

Streszczenie: W artykule zwrócono uwagę na gwałtowny wzrost popularności silnikowych pojazdów jednośladowych jako praktycznego środka transportu oraz na związaną z tym faktem większą liczbę wypadków drogowych z ich udziałem. Zaprezentowano możliwości zastosowania telematyki w poprawie bezpieczeństwa jazdy zespołowej pojazdów jednośladowych. Wskazano na podstawowe problemy wykorzystania danych lokalizacyjnych w omawianej sytuacji i w odniesieniu do pojazdów jednośladowych.

Wybrane zagadnienia w ocenie warunków widoczności przedpola tramwaju

W artykule prezentowane są wybrane zaganiania metody oceny warunków widoczności i parametrów fotometrycznych wiązek świetlnych świateł głównych tramwaju z uwzględnieniem specyfiki ich eksploatacji w ruchu miejskim. Nowa metoda do oceny warunków dobrej widoczności oparta jest na modelu psycho-fizycznym i analizie kontrastu bazującym na transformacie falkowej. Stopień zaawansowania proponowanej metody jest wyższy w porównaniu do prostego podejścia opartego na obliczeniach lokalnego kontrastu. Metoda oparta jest na β spline transformacie falkowej, w analizie obrazów do oceny dobrej widoczności.

The selected problems of computer aided

Abstract: The paper concerns the Dynamics of PRT vehicles. A brief characterization of PRT transport has been presented indicating the problems of vehicle dynamics. Also the structure of a bogie system has been outlined based on the invention patent filed in the Patent Office, which was developed by the authors of this paper. Additionally, a three-dimensional simulation model of a PRT (Personal Rapid Transit) vehicle has been presented.

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w polsce na tle wybranych krajów unii europejskiej

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i w pięciu większych od Polski krajach Unii Europejskiej scharakteryzowano wykorzystując wskaźniki powszechnie wykorzystywane w tego typu opracowaniach. Wartości wskaźników zostały obliczone za lata 2002-2008, tzn. za okres siedmioletni. Dzięki temu pokazują one dość stabilny kierunek zmian. Mogą być więc wykorzystane do tworzenia prognozy i wskazywania działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w następnych latach.
Subskrybuj to źródło RSS