Zaloguj się

WIEDZA

Koncepcji zrównoważonego transportu UE

Transport przynosi koszty społeczne i środowiskowe. Z tego względu państwa i organizacje międzynarodowe podejmują szereg działań mających na celu ograniczenie do koniecznego minimum jego negatywnego oddziaływania. W tym celu wykorzystywane są wszelkie dostępne narzędzia, aby uczynić transport ekologicznym. W tym zakresie każde działanie, czy to przyjęcie odpowiednich polityk działania, używanie najmniej inwazyjnych środowiskowo form transportu, wykorzystywanie alternatywnych paliw, czy opracowywanie innowacyjnych technologii mogących zneutralizować zagrożenia stwarzane przez transport, jest godne zainteresowania czasu i środków finansowych.

Znaczenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa w transporcie towarowym dla funkcjonowania transportu międzynarodowego

Transport towarów odgrywa we współczesnej gospodarce kluczową rolę. Dzięki postępowi technicznemu i technologicznemu przepływ ładunków stał się szybszy i bardziej efektywny, co umożliwiło wzrost światowego handlu oraz rozwój nowoczesnych systemów produkcji. Wiele przedsiębiorstw, korzystając z nowych możliwości oraz chcąc obniżyć koszty, przeniosło produkcję swoich wyrobów w odległe rejony świata. Nasiliła się również tendencja do wdrażania systemów zaopatrzenia Just-In-Time, wymagających dużej niezawodności i punktualności dostaw. Coraz ważniejszy stał się zatem niezawodny, terminowy i bezpieczny transport ładunków. Przed 2001 rokiem zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie towarowym sprowadzało się przede wszystkim do egzekwowania zakazu przemytu nielegalnych ładunków i kontroli na granicach.

Finansowanie regionalnego transportu pasażerskiego

W gospodarce rynkowej państwo nie decyduje bezpośrednio ani w sferze produkcji, ani w sferze konsumpcji. Transformacja polskiej gospodarki w latach dziewięćdziesiątych XX wieku zakładała liberalizację i deregulację różnych dziedzin życia, w tym także transportu. Na tym tle powstają kontrowersje w odniesieniu do określonych rozwiązań szczegółowych, głównie z zakresu regulacji dostępu do rynku usług transportowych czy wspierania przez państwo lub samorządy terytorialne niektórych segmentów działalności przewozowej.

Poprawa integracji gałęzi transportu oraz elementów sieci transportowych działaniem na rzecz realizacji celów europejskiej polityki transportowej

Integracja międzygałęziowa transportu była dotychczas problemem postrzeganym jako istotny w przewozach ładunków. Pojęcia transportu multimodalnego czy intermodalnego oraz rozwój logistyki sprawiły, że w ciągu ostatnich lat udało się wypracować zarówno teoretyczne koncepcje, jak i wdrożyć praktyczne rozwiązania, które w sposób znaczący zintegrowały, a tym samym usprawniły towarowe przewozy długiego i krótkiego zasięgu różnymi gałęziami transportu. Integracja w przewozach pasażerskich kształtowana była dotychczas głównie na poziomie lokalnym i regionalnym, a inicjowana była przede wszystkim w wysoko rozwiniętych gospodarczo aglomeracjach światowych oraz przez największych operatorów czy „graczy” na rynku transportowym, w tym szczególnie przewoźników lotniczych, kolejowych czy wielkie porty lotnicze. Coraz częściej poprawa powiązań w przewozach pasażerskich stanowi istotny element zwiększający efektywność transportu oraz czynnik stymulujący realizację celów polityki transportowej.

Problematyka funkcjonowania i rozwoju systemu przewozów wagonowych transportem kolejowym w Polsce

Problematyka funkcjonowania przewozów wagonowych począwszy od lat 90. XX wieku, a zwłaszcza od momentu liberalizacji rynku kolejowych operatorów przewozów towarowych w Polsce jest przedmiotem dyskusji zwłaszcza w aspekcie celowości utrzymania tej formy przewozów. Szczególnie obrazuje to brak zainteresowania tymi przewozami ze strony towarowych przewoźników prywatnych i jednocześnie narzekania przedstawicieli PKP CARGO SA na znaczące koszty związane z realizacją tej formy przewozów. Celem artykułu jest więc próba nakreślenia sytuacji w zakresie tych przewozów oraz próba wskazania na konieczność wsparcia dla tej formy przewozów, w tym przedstawienie konkretnych propozycji rozwiązań w zakresie uatrakcyjnienia tej oferty.

Wpływ kryzysu finansowego „2007+” na aktywność sektora transportu lądowego w Unii Europejskiej

Nie jest łatwo oceniać w drugiej połowie 2011 roku skutki globalnego kryzysu finansowego, umownie nazwanego w literaturze przedmiotu kryzysem „2007+”. Jesteśmy bowiem świadkami kolejnej jego odsłony, której następstwa mogą być jeszcze bardziej dotkliwe dla gospodarki światowej niż dotychczas obserwowano. Kryzys finansowy rozszerza się na inne sfery gospodarki i życia społecznego, wywołując w efekcie zjawiska charakterystyczne dla recesji gospodarczej.

Wspomagana komputerowo analiza drgań obciążonej liny hipersprężystej

W pracy przedstawiono model numeryczny drgającej liny wykonanej z materiału hipersprężystego i obciążonej masą skupioną. Jako przykład do analizy wybrano dobrze znaną gumową linę bandźi, gdzie masą skupioną jest człowiek wykonujący skok. Analizę komputerową poprzedzono prostym modelem analitycznym. Następnie wykonano analizę komputerową z wykorzystaniem systemu Abaqus. Wyznaczono amplitudę drgań liny, okres drgań tłumionych, rozkład naprężeń wzdłuż liny, wychylenie oraz przeciążenie masy skupionej na końcu liny. Analizie poddane były również zmiany energii sprężystej liny.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów ( na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami. Jest to zatem gra, w której uczestniczy wielu graczy, i których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Nie sposób zatem polemizować z tezą, iż o wiele trudniej o taką spójną politykę w zakresie transportu intermodalnego, istotą którego jest wielość ogniw łańcucha transportowego uczestniczących w procesie przewozowym oraz różnorodność interesów przy potrzebie zapewnienia użyteczności tychże ogniw i partnerstwa całego łańcucha w kontekście zaspokojenia wymagań klienta. Dlatego też należy wspierać te inicjatywy, które służą budowaniu wspólnej wizji dla transportu obejmującej integrację rozwiązań transportowych, rozwiązania innowacyjne i umieć w nich znaleźć impulsy dla rozwoju własnych inicjatyw korzystnych z punktu widzenia rozwiązań docelowych.

Swobody jednolitego rynku a nowe przepisy UE dotyczące przewoźnika drogowego

Wspólnota Europejska jako organizacja ponadnarodowa opiera się na ściśle określonych zasadach, które leżą u podstaw jej założenia. Jednymi z fundamentalnych wyżej wymienionych celów organizacji są harmonijny, zrównoważony rozwój działań gospodarczych, trwały i nieinflacyjny wzrost, wysoki stopień konkurencyjności oraz podnoszenie poziomu i jakości życia społeczeństw krajów zrzeszonych. Powyższe cele nie stanowią tylko ogólnikowych zapisów, lecz są podstawą do tworzenia nowych przepisów prawnych i ich interpretacji. Nowe przepisy Unii dotyczące zawodu przewoźnika drogowego i dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych również podlegają wspomnianemu reżimowi. Treść nowych uregulowań rodzi jednak pewne wątpliwości wśród znacznej części przewoźników, które sprowadzają się do krytyki niektórych zapisów jako niezgodnych z zapisami traktatów założycielskich Unii. Niniejszy artykuł stanowi analizę wspomnianej problematyki przeprowadzonej w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu.

Standardy wymiany informacji w przewozach intermodalnych na przykładzie projektu freightwise

Obsługa ładunków transportem intermodalnym należy do jednej z najbardziej ekologicznych form przewozów, gdzie przy spełnieniu pewnych standardów może stać sie czynnikiem konkurencyjności. Bardzo ważnym elementem jest zatem wspieranie zmiany środków transportu w ramach przepływów towarowych, z transportu drogowego na transport morski, wodny śródlądowy oraz transport kolejowy. Cel ten osiągnięty może zostać poprzez sprawne zarządzanie, bardzo łatwy dostęp do informacji, a także poprzez wymianę tych informacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesach przewozowych.
Subskrybuj to źródło RSS