Zaloguj się

WIEDZA

Usprawnienia w obszarze logistyki na przykładach poczty polskiej i angielskiej royal mail

Struktura artykułu obejmuje cztery punkty. Pierwszy charakteryzuje ogniwa pocztowego systemu logistycznego oraz ich wzajemne relacje. Drugi wyjaśnia model koncepcji „logistyki personalnej. Szczególna uwaga, a zarazem cel badawczy, zwrócona jest na przykłady działań usprawniających już stosowane oraz planowane na Poczcie Polskiej oraz angielskiej Royal Mail.

Wykorzystanie techniki smed w usprawnieniu procesu produkcyjnego

Artykuł prezentuje zagadnienia związane z optymalizacją procesu produkcyjnego przy zastosowaniu techniki SMED. Technika SMED polega na redukcji czasu przezbrojeń maszyn, który z punktu widzenia koncepcji Lean jest jednym z rodzajów marnotrawstwa. Zasadniczym jej celem jest zwiększenie elastyczności reakcji na zmienne zapotrzebowanie klientów poprzez skrócenie czasu przezbrojenia i szybszą reakcję na zmieniające się zamówienia. W tym zakresie technika ta pozwala na usprawnianie przepływów materiałowych i informacyjnych w przedsiębiorstwie.

Wykorzystanie funkcji kosztów mettasa do alokacja nieuszkadzalności w systemach logistycznych

Artykuł dotyczy zagadnienia alokacji nieuszkadzalności w systemach logistycznych w oparciu o funkcję kosztów Mettasa. Przedstawiono problem optymalizacji nieliniowej w postaci minimalizacji wykładniczej funkcji kosztów zależnej od nieuszkadzalności komponentów systemu przy ograniczeniach nałożonych na nieuszkadzalność systemu i poszczególnych jego elementów.

Zachodniopomorskim w aspekcie zrównoważonego rozwoju

Transport, pełniąc z jednej strony „służebną rolę” w stosunku do pozostałych dziedzin gospodarki (rozpatrywanej zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym), z drugiej stanowiąc fundament wszelkich jej funkcji, powinien służyć przemieszczaniu osób i ładunków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Równowaga ta powinna być rozpatrywana w społecznej, ekologicznej, gospodarczej, przestrzennej oraz funkcjonalnej płaszczyźnie. System transportowy danego regionu ma na celu zaspokojenie, zgłaszanego przez jego mieszkańców oraz użytkowników, zapotrzebowania na usługi transportowe. Charakter potrzeb przewozowych społeczności danego regionu jest zróżnicowany, determinowany bowiem jest specyfiką danego układu i jego otoczenia, a także społecznymi i gospodarczymi uwarunkowaniami zachodzących w nim procesów. „Sprawny system transportu wpływa na wzrost aktywizacji gospodarczej i większą mobilność społeczeństwa, jest jednym z czynników stymulujących rozwój gospodarczy”1. Właściwie zaprojektowany i zorganizowany system transportowy danego regionu, z odpowiednią infrastrukturą transportową oraz odpowiednią siecią powiązań poziomych i pionowych, może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności danego regionu, zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej.

Reforma finansowania dróg wodnych w Niemczech w aspekcie konkurencyjności żeglugi śródlądowej

Realizacja przewozów w żegludze śródlądowej jest uwarunkowana prowadzeniem kapitałochłonnych inwestycji infrastrukturalnych. Potrzeba rozbudowy i modernizacji dróg wodnych jest postulowana przez podmioty branżowe polityki transportowej. Na płaszczyźnie Unii Europejskiej podmiotem polityki transportowej jest Europejski Związek Przewoźników Rzecznych (European Barge Union (EBU)). W Niemczech interesy podmiotów gospodarki żeglugowej reprezentuje założony w 1974 roku w DuisburguRuhrort Federalny Związek Żeglugi Śródlądowej (Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB)).

Zmiany na globalnym rynku finansowania inwestycji infrastrukturalnych

Dużym problemem w obecnych uwarunkowaniach gospodarczych, społecznych i politycznych jest niwelowanie luki infrastrukturalnej występującej na skutek rosnących i zmieniających się pod względem technicznym i technologicznym potrzeb infrastrukturalnych. Z jednej strony dotyczy to nowych, nowoczesnych, dopasowanych do obecnych wymagań sieci i obiektów infrastrukturalnych, z drugiej zaś strony - konieczności remontowania, a głównie modernizacji już istniejących aktywów infrastrukturalnych. Według szacunków OECD potrzeby inwestycyjne w zakresie infrastruktury na świecie oscylują na poziomie 70 bln USD. Prognozy OECD zakładają, że do 2030 roku nakłady na projekty infrastruktury gospodarczej (transport, telekomunikacja, gospodarka wodno-ściekowa, gospodarka odpadami, przesyłanie energii) będą stanowić 2,5% PKB w skali globalnej.

Crisis on transport demand

The present Czech ruling coalition within the election campaign promised „programme of budget responsibility“ that has been fulfilled mostly by cuts of public expenses, public investment included, with the excessive emphasis on awareness of heavy indebtedness of the Greece economy and its consequences.

Efekty ekonomiczne budowy i eksploatacji autostrady A na odcinku Nowy Tomyśl - Konin

Dzięki odpowiednim parametrom techniczno - eksploatacyjnym drogi szybkiego ruchu odgrywają ważną rolę w kreowaniu rozwoju gospodarczego. Dając szybką możliwość przemieszczania się i transportowania ładunków, przyczyniają się do podnoszenia efektywności ekonomicznej działania przedsiębiorstw. To nie jedyny argument „za” ich rozwijaniem. Budowa i eksploatacja drogi szybkiego ruchu powoduje powstawanie korzyści w wielu różnych obszarach. Tematyka związana z efektami oddziaływania inwestycji infrastrukturalnych na otoczenie podejmowania jest coraz częściej. Dotychczas autostrady i drogi ekspresowe oceniane były głównie z perspektywy obciążenia dla środowiska naturalnego czy generowania hałasu. W literaturze zagranicznej temat jest znany i poruszany. Także i u nas budzi coraz większe zainteresowanie.

Pasażerskich w UE w wybranych gałęziach transportu

Transport stanowi dział produkcji materialnej o bardzo dużym znaczeniu dla gospodarki każdego państwa. Obsługuje produkcję materialną, działalność nieprodukcyjną oraz zaspokaja określone potrzeby ludności. Transport umożliwia kooperację i specjalizację produkcji materialnej, a wiec - inaczej mówiąc społeczny podział pracy. Jest niezbędnym warunkiem każdej produkcji na skalę masową oraz istnienia rynku towarowego i gospodarki rynkowej.
Subskrybuj to źródło RSS