Zaloguj się

WIEDZA

Paczkomaty - innowacyjne rozwiązanie na rynku usług logistycznych

Artykuł ma na celu prezentację rozwiązania, które w ciągu ostatnich dwóch lat zyskało na rynku usług logistycznych miano „rewolucyjnego”. Mowa o paczkomatach - uniwersalnym systemie całodobowych skrzynek do obsługi przesyłek wprowadzonym w 2009 r. przez firmę InPost. W pracy przedstawiono specyfikę sektora TSL (w tym branży KEP) i wskazano na czynniki determinujące zdobycie przewagi konkurencyjnej na tym dynamicznie zmieniającym się rynku, podkreślając iż innowacyjność jest jednym z najistotniejszych. Nowatorski charakter paczko matów skłania do podjęcia próby ich charakterystyki oraz wskazania korzyści osiąganych przez uczestników tego niekonwencjonalnego systemu. Jednocześnie podkreśla się, iż obiektywna ocena paczkomatów pozostaje sprawą otwartą, z uwagi na konieczność przeprowadzenia badań w zakresie ich wpływu na efektywność przedsiębiorstwa oraz poziom satysfakcji klientów.

Wielokryterialna ocena nowych zamiatarek kompaktowych z wykorzystaniem metody electre iii

W niniejszej pracy podjęto zagadnienia związane z wielokryterialną oceną nowych zamiatarek kompaktowych. W pracy przeanalizowano stosowane w praktyce kryteria oceny zamiatarek poprzez dokonanie przeglądu polskich i zagranicznych przetargów na dostawę tego typu urządzeń. Przedstawiono również metodykę rozwiązywania tego typu problemów decyzyjnych z wykorzystaniem metody wielokryterialnego wspomagania decyzji ELECTRE III. Zaprezentowano też przykładowy eksperyment obliczeniowy dla oceny nowych zamiatarek kompaktowych, który rozwiązano z wykorzystaniem tej metody.

Nowe wyzwania dla żeglugi bliskiego zasięgu na morzu bałtyckim

Streszczenie Żegluga bliskiego zasięgu (SSS - short sea shipping) zajmuje ważne miejsce w polityce transportowej Unii Europejskiej. Promocja SSS, jako alternatywy dla transportu drogowego, istotna jest dla zrównoważonego rozwoju transportu w Europie i przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego. W artykule przedstawiono ogólną charakterystykę koncepcji żeglugi bliskiego zasięgu oraz jej stan obecny na Morzu Bałtyckim. Szczególną uwagę poświęcono nowym regulacjom wynikającym z Konwencji MARPOL w zakresie redukcji emisji tlenków siarki i tlenków azotu, a także przedstawiono związane z nimi zagrożenia dla SSS na Bałtyku.

Problem przydziału pracowników do stanowisk pracy zagrożonych ryzykiem korupcji

W artykule proponowane są algorytmy dla rzeczywistego zagadnienia przydziału pracowników do stanowisk pracy w systemie odpraw celnych. Rozważany problem jest specyficzny: analizowane stanowiska pracy zagrożone są zjawiskiem korupcji i ich obsada powinna być generowana w sposób losowy. W pracy sformułowany jest model matematyczny dla tego zagadnienia. Następnie opisane są nowe algorytmy rozwiązujące zagadnienie losowego przydziału personelu.

Multiple criteria evaluation of the mass transit systems in european cities

The paper presents the methodology of evaluating diversified mass transit systems (MTS-s), operating in different European cities. The evaluation of MTS-s is formulated as a multiple criteria ranking problem and the methodology of Multiple Criteria Decision Making / Aiding (MCDM/A) is applied to solve it. The authors carry out and present all phases of the solution procedure of the multiple criteria decision problem (DP). Thus, they define the variants and the consistent family of criteria. They model the decision makers’ (DMs’) preferences, including their sensitivity and perception of the importance of criteria. They review and analyze a spectrum of MCDM/A ranking methods, including: Electre III, Oreste, AHP, UTA, and finally select the most appropriate ones that fit best the specific character of the public transportation systems’ evaluation process. They run computational experiments resulting in the generation of the final rankings of the MTS-s.

The structure of the genetic algorithm of lot-sizing and scheduling problem formulated as capacitated lot sizing problem

In this paper the structure of the genetic algorithm utilised for solving an integer programming model of lot-sizing and scheduling problem is introduced. The genetic algorithm presented in the paper was employed for solving a lot-sizing and scheduling problem formulated as Capacitated Lot Sizing Problem. The method of chromosome encoding, utilised crossover operators and mutation operators employed in this genetic algorithm are presented and explained, moreover, implemented modifications are indicated.

Przemiany w portach morskich unii europejskiej na przełomie xx i xxi wieku

Przedmiotem artykułu jest przedstawienie w sposób syntetyczny modelu WORKPORT, który dzieli porty morskie na trzy generacje. Taki podział portów morskich na generacje wynika z ich ewolucji, która w szczególności była widoczna w ostatnich dekadach XX wieku. Model ten wyodrębnia poziom rozwoju portów morskich do 1960, po 1960 i po 1980 roku. Wyodrębnienie poszczególnych generacji portów morskich dokonano na podstawie kilku zasadniczych kryteriów, które zostały przedstawione w niniejszym opracowaniu. Z doborem kryteriów można oczywiście polemizować, gdyż zostały one przyjęte w sposób subiektywny na podstawie obserwacji zachowań portów morskich w procesie ewolucyjnym. Zakończeniem artykułu jest próba odpowiedzi, w jakim kierunku może nastąpić dalsza ewolucja portów morskich zlokalizowanych w Unii Europejskiej.

Zastosowanie koncepcji "dobrego zarządzania publicznego" do wyboru tramwajów dla systemu miejskiego transportu zbiorowego

 

 

 

W artykule przedstawiono koncepcję "dobrego zarządzania publicznego" (ang. good governance) i skonfrontowano ją z innymi modelami zarządzania miastem stosowanymi w administracji publicznej, takimi jak "tradycyjne zarządzanie publiczne" czy "nowe zarządzanie publiczne".

Proces sprzedaży towarów i usług w kontekście komputerowo wspomaganego zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem

W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań wykonanych w ramach projektu badawczorozwojowego budowy platformy cyfrowej „Prototyp Platformy Usług e-Biznesowych” dotyczących operacji procesu sprzedaży towarów i usług. Prezentowane badania koncentrują się na budowie modelu referencyjnego procesu sprzedaży towarów i usług celem zaimplementowania go w ramach usług e-biznesowych.

Ocena efektywności eksploatacji autobusu szynowego

W artykule wskazano parametry charakteryzujące proces użytkowania i proces obsługi autobusu szynowego. Zdefiniowano wskaźniki, które umożliwiają pomiar efektywności tego typu obiektów technicznych oraz pomagają w ich doborze i funkcjonowaniu. Następnie za pomocą wybranych wskaźników eksploatacyjno-ekonomicznych zbadano efektywność eksploatacji autobusu szynowego.
Subskrybuj to źródło RSS